Stockholm har krymt

Inte bokstavligt förstås men stan känns inte längre så stor.
För mig som bott i Karlskrona, Karlskoga och Linköping har vår huvudstad alltid varit en stor stad.
Numera är jag som ni vet bosatt i Bangkok och min syn på Stockholm har drastiskt förändrats, stan har krympt. 
 
Vacker är vår huvudstad fortfarande. 
Allt vatten överallt bidrar till dess skönhet.
 
Det har varit bra för mig, som egentligen inte tillbringat så mycket tid i Stockholm tidigare, att vandra runt på egen hand. Jag har så fruktansvärt dåligt lokalsinne och när jag är är i sällskap följer jag liksom bara med dem som hittar. Jag pratar och ser på saker och ting men har inte koll på var jag befinner mig.
På promenad i min ensamhet måste jag hitta själv och det går faktiskt riktigt bra.
 
Jag har under några dagar vandrat runt lite överallt.
Här kommer lite bilder från några av de platser jag passerat på mina promenader.
 
 Riddarhuset.
 
Riddarholmskyrkan.
 
Riksdagshuset.
 
Slottet.
 
Dramaten.
 
Sergelstorg.
 
Drottninggatan.
 
Eftersom båda våra döttrar nu bor i Stockholm tror jag att mina besök här kommer att bli ganska frekventa framöver.
 
Jag är åter i Nyköping för att strax fara till Linköping.
Tänk att det redan är tre veckor sedan jag lämnade Bangkok.
 
 
 
Biggeros
2017-05-18 @ 15:01:28
URL: http://biggeros.blogg.se/

Tiden går fort Anette.
Jag är ju född mitt i Stockholm men växte upp i norr om Stockholm. Jag flyttade till Skåne när jag var tonåring. Jag känner mig som en Ture turist i min födelsestad och vill veta mer om staden. Nästan alla mina släktingar bor kvar och den yngsta har flyttat till Uppsala. Jag har så många som kan guida mig. Som sagt jag har även dåligt lokalsinne så det är bra att de andra visar mig så jag inte hår vilse. Härligt att få följa med dig på din tur genom huvudstaden// kram

Svar: Jag hoppas också kunna lära mg mer om Stockholm i framtiden. Blir tjejerna kvar där, vilket verkar troligt, kommer jag säkert att vara där rätt mycket.Och visst är det bra med guidning men också att traska runt på egen hand.
Kanske vi ses i Stockholm en vacker dag.
Kram
Anette

Ditte
2017-05-18 @ 18:31:27
URL: http://dittemitti.se

Vad roligt att gå med dig här. Stockholms innerstad är ju ganska nåbar till fots och förhållandevis liten om man jämför med andra huvudstäder-
Roligt att se Stockhplm genom dina bilder och fint att du lär dig att hitta.
Undrar om du tog dig en titt in på Fotografiska. Om inte så kan jag rekomendera det nästa gång du kommer hit.
Och visst blir det nu flera besök här när båda döttrarna är på plats i huvudstaden.

Svar: Jodå, det blev ett par timmar på fotografiska. Vädret var på min sida och regnet som kom den dagen föll under tiden jag beskådade vackra foton. Åt även lunch där, god mat och fantastisk utsikt.Gillar verkligen vår huvudstad
Anette

Emma, Sol som sol?
2017-05-18 @ 20:45:01
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Visst är det konstigt! Nästan alla reser bort för att se saker men man ser inte det man har framför näsan. Jag har bott i hela mitt liv i Stockholmsområdet och det är så mycket jag inte har pallrat mig i väg för att uppleva.

Svar: Det känns nästan som jag turistat mer i Sverige nu sedan jag flyttat.Verkar som att att man behöver lite distans till platser för att kunna uppskatta dem.
Anette

Marina
2017-05-19 @ 09:59:05
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Då även jag har två döttrar i Stockholm så har jag tillbringat mycket tid där och lär mig hela tiden att tycka bättre och bättre om den staden. jag har till och med lärt mig hitta riktigt bra i vissa delar av stan. Trivs nog bäst på Södermalm med omnejd, men det kan bero på att jag hittar bäst där ;)

Svar: Ja, jag gillar också Södermalm även om jag inte hittar där ännu.Stan är ju rätt gåvänlig, till skillnad från många asiatiska storstäder, Singapore undantagen
Anette

Maria at Inredningsvis
2017-05-19 @ 11:30:34
URL: http://inredningsvis.se/

Samma med mig och Göteborg! när jag inte bodde här tyckte jag det var STOOORA stan, nu inser jag agtt det fasen är en stor småstad och man spribger lätt på folk man vill och inte vill se haha :)

Ha en grym helg och nu äntligen vankas sommar värme:)

LOVE Maria på Inredningsvis

Svar: Tja, det är ju både för- och nackdelen med att en deadline krymper. Man stöter på människor som man vill eller inte vill möta.Händer mig faktiskt tom i Bangkok.
Trevlig helg på dig också 😀
Anette

Anette
2017-05-20 @ 08:19:10

Där blev det tokigt, det ska inte stå deadline utan stad.
😀

Ama de casa
2017-05-20 @ 10:28:31
URL: http://amacasa.wordpress.com

Stockholm är en sån underbar stad! Bodde i Sollentuna i 25 år, och turistade väldigt mycket i stan. Det kom släkt och kompisar från Norrland som tog in på "Hotell Sollentuna" (hos oss, alltså ;-) ), och dom behövdes ju roas. På så vis fick vi se oss runt också - en win-win, kan man säga :-)

Svar: Det påminner lite om vår situation i Bangkok. Att få besök som man vill visa runt innebär ju att man turistar själv också, inte så dumt.
Anette

Veiken
2017-05-20 @ 22:50:48
URL: http://veiken.se

Jag har inte varit så måna gånger i Stockholm. Skamligt, men sant! Vi har i alla fall en vacker huvudstad!

Svar: Den är väl värd att besöka. Det är också kul att höra människor från andra länder lovorda vår fina huvudstad, det händer rätt ofta.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0