Pelles lusthus.

Om ni råkar ha vägarna förbi Nyköping, eller kanske bor i trakterna, kan jag rekommendera att ni besöker Pelles lusthus vid Nyköpingsån.
 
Pelle Nilsson var en  känd profil i Nyköpingstrakten.
Han var handlare och ägare till företaget Konservkompaniet. 
När hans företag fyllde 50 år uppvaktades han av kommunen med den gamla bultfabriken vid ån. 
Den gamla fabriken från 1898 byggdes till med en lusthusdel och är numera ett populärt ställe.
 
Här serveras mat i en vacker miljö.
Tyvärr hade jag glömt min  kamera så bildernas kvalité är inte den bästa.
 
Museum, fordonskammare, konsthall och en plats för teater och musik. 
 
Pelle Nilsson gick bort år 2008 men hans lusthus lever vidare.
Museumet som bl.a visar en stor mängd skyltar från butiker i Nyköping är helt underbar.
Här finns också prylar och en köpmandisk från en handelsbod.
Mängden av prylar är överväldigande.
 
Stanna till här, ät lunch och kolla in alla grejer som Pelle samlat, ni kommer inte att ångra er.
 
Ditte
2017-05-21 @ 10:11:59
URL: http://dittemitti.se

Tack för ett bra tips! Pelles lusthus ska jag minnas för Nyköping passeras då och då. Oftast har vi just bara passerat men nyköping är värd både ett och flera stopp. Var här en del förr när en faster bodde i stan, men det är en tid sedan.
Trevlig söndag.

Svar: Denna lilla stad har en hel del att erbjuda.
Anette

Biggeros
2017-05-22 @ 11:55:24
URL: http://biggeros.blogg.se/

Härligt lusthus må jag säga. Bara älskar dessa gamla lanthandelsbutiker. Kul att få lite tips sådär från Nyköping=)Det är ju inte så ofta man passerar Nyköping. Ligger inte Kolmården nära Nyköping...eller tar jag fel...

Svar: Nja, lite fel. Kolmården ligger närmare Norrköping men på väg till Nyköping.En liten stad som ä r trevligast sommartid.
Anette

Mille
2017-05-22 @ 18:19:41

Ett fint lusthus. Fanns även då vi bodde i Nyköping. Har många gånger varit och handlat på Konservkompaniet.

Svar: Se där ja, vad trevligt :)
Anette

Ghugge
2017-05-22 @ 21:14:56
URL: http://Ghugge.blogg.se

Bra tips! Ser jättemysigt ut, tack!
Ha det bäs🙏

Svar: 😀
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0