Beckomberga

Beckomberga mentalsjukhus byggdes under 1930-talets första år och stod helt färdigt 1935.
Bygget hade då kostat 17 miljoner kr.
Läste att kostnaden för Nya Karolinska Solna just nu ligger runt 30 miljarder. Naturligtvis går det inte att jämföra men är ändå lite kul att notera.
 
Bilden på Klockhuset (som tidigare fungerade som administrationsbyggnad) är hämtad från Riksbyggens hemsida.
 
Gröna villan.
 
 
Beckomberga fungerade som sjukhus för psykiskt sjuka fram till 1995.
Efter att psykiatrireformen genomförts stängdes det och flera av de gamla byggnaderna stod tomma tills de år 2008 förvärvades av Riksbyggen.
 
 
Byggnaderna är numera bostadsrätter.
Lägenheterna har högt i tak  och är vackert designade.
 
 
Jag har varit här på besök ett par dagar och kan inte låta bli att fascineras av denna mytomspunna plats.
 
 
Marina
2017-05-15 @ 09:08:52
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Alltid spännande med gamla mytomspunna byggnader.

Svar: Visst är det. En blandning av glädje och sorg, tragik och lycka och en gnutta skräck, då spinner fantasierna igång.
Anette

FREEDOMtravel
2017-05-15 @ 20:51:46
URL: http://www.freedomtravel.se

Har aldrig varit där, men känner av myten. Har läst "Beckomberga - ode till min familj" eller vad den heter. En sommar jobbade jag på psyk i Danderyd. En del av både personal och patienter kom från Beckomberga-tiden. Det satt fortfarande i väggarna.

Svar: När man bor här är det nog bra att inte känna till allt. Vackra byggnader är det och som det ser ut nu är det lätt att trivas.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0