Elefantens dag

I dag är det Thailands nationaldjurs dag, det är elefantens dag.
 
I lördags var vi och tittade på ett jippo nere vid floden.
Det har varit rätt mycket reklam om detta evangemang, "The King´s Cup Elephant Polo".
För 15:e året i rad anordnas en turnering som numera är den största välgörenhetsgalan i sydostasien.
Pengarna går till att försöka förbättra livet för elefanter, vilda som tama.
 
Matcherna pågick i 14 minuter, därefter svalkades alla lagkamrater av.
Varje lag bestod av tre elefanter, tre förare och tre spelare.
Spelet var tämligen långsamt och jag såg inte ett enda mål.
 
 
Det verkar inte helt lätt, klubborna är ett par meter långa och elefanterna stora.
Var är bollen?
 
Sverige ställde upp med ett lag, vet inte på vilken plats de hamnade men vi träffade en av spelarna, Anders Limpar, och han berättade en del om eventet.
Visst var känslan aningen ambivalent. Vi vet ju alla att elefanterna i fångenskap många gånger farit illa.
Hur ska dessa elefanter som är före detta gatuelefanter behandlas?
De är vana vid att arbeta, vara med människor och vet inget annat liv. Jag vill tro att dessa djur, ca 30 st, som är med i turneringen, har ett okej liv.
De såg (med mina amatörmässiga ögon) välmående ut. Enligt tidningarna här har de fått fruktbuffé varje morgon och veterinärer håller koll på deras välbefinnande.
Viktigt är att vilda elefanterna får en chans att föröka sig och inte dödas eller hamnar i fångenskap.
 
Halva nöjet under dagen var att kolla in alla galanta damer. Lite Ascot-känsla.
Vi tittade bara in en stund för att vi hade vägarna förbi och var inte rätt klädda och passade väl inte precis in här.
 
Idag är det som sagt elefantens dag här i Thailand och nu såg jag precis ett par uppmaningar om att inte rida eller betala för att se dem uppträda.
Inte lätt att veta om man gör rätt.
Förhoppningsvis kom inträdespengarna elefanterna till godo i slutänden.
 
Ama de casa
2017-03-13 @ 18:03:08
URL: http://amacasa.wordpress.com

Svårt att avgöra vad som är rätt och fel. Men dom där elefanterna har det förhoppningsvis bra och blir ju ambassadörer för dom som fortfarande finns kvar ute i det fria.

Elefanter är förresten grymt höga och skitsvåra att komma upp på... ;-)

Svar: Jag tror att just de här elefanterna har det så bra som är möjligt för just dem.Att se dem som ambassadörer är en fin tanke.
Anette

Ditte
2017-03-13 @ 20:19:42
URL: http://dittemitti.se

Elefanter tycker jag ska vara i det fria och förbli de arbetsdjur de är tänkta att vara. Människans intrång här är inte alltid av godo.
Men att fira elefantens dag är viktigt och tankarna går ju till de elefanter som är där de inte alls hör hemma.
Men helt klart trevligt ändå att ittta in och just detta är ju som det är. Men som du skriver hoppas man på att pengarna ska gå till att förbättra det för just elefanterna.

Svar: Så klart vill vi att de ska vara fria. Nu finns det ju en massa elefanter som redan är domesticerade, på gott men mest ont.Dessutom är det som med vargarna i Sverige, vilda djur ses av bönderna här som ett stort problem. Hoppas att man kan hitta en förståelse och en balans, elefanterna måste få utrymme, eller hur?
Anette

Marina
2017-03-14 @ 03:34:32
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Nja, för min del får elefanterna gärna stanna i det fria. Det känns inte helt ok att ha dessa underbara djur i fångenskap. Nu tror jag säkert att just de här nog har det bra, men själva principen är ändå att de ska få vara ifred där de hör hemma.

Svar: Håller med till fullo.
Anette

Biggeros
2017-03-14 @ 11:47:53
URL: http://biggeros.blogg.se/

Jag gillar att de har "Elefantens Dag" Bra att pengarna går till att förbättra situationen för elefanter som har varit i fångenskap. Visst är elefanten ett ståtligt djur och jag hade nog haft svårt att följa matchen. Bollen är osynlig i mina ögon:)

Svar: Elefanter är så mäktiga. De är lätta atta tycka om.
Anette

Emma, Sol som sol?
2017-03-14 @ 17:04:20
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Med tanke på att det är en gala för att främja elefanterna så räknar jag ju iskallt med att de som var på plan sköts om så gott som det går i fångenskap. Jag väljer att tro det.

Däremot så är det ju kul med hattarna!

Svar: Jag valde samma.Damerna och hattarna var jättehäftiga.
Tyvärr har jag ingen bild på damen med bananhatten, den var suverän :)
Anette

ajlimullersandvik.blogg.se
2017-03-18 @ 11:14:50
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

OMG, ser de ut sådär när de går ut på välgörenhet!? SJUKT IMPONERANDE, jag vill också vara så intelligent.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0