Ventimiglia

Venti (som alla säger här) var ingen stad jag var speciellt förtjust i från början.
Jag tyckte att den var ful och stökig, inte välordnad som Bordighera eller vackert bedagad som San Remo.
Med tiden har jag kommit att gilla stan allt mer.
 
Vi brukar säga att solen alltid lyser i Venti och det är nog faktiskt nästan sant.
 
Här finns faktiskt en hel del gamla fina hus, dock ofta i behov av renovering.
 
Just nu är det rätt stillsamt här men mitt i sommaren, eller på fredagar när det är marknadsdag, då är det ofantligt rörigt.
För trots att staden bara har knappa 30 000 invånare påminner den lite om Bangkok.
Trafiken är tät och bullrig, och vi är ju i Italien så det tutas en hel del.
 
Det är inte många turister som söker sig hit, om man bortser från fredagar då folk kommer i horder till marknaden. Stationen brukar mest besökas av backpackers som vill vidare utmed kusten.
 
I Venti finns en trevlig saluhall, eller Mercato dei fiori som den heter.
 
 
Gamla stan skiljer sig avsevärt från den nya delen, här råder lugn och ro.
 
På baksidan av gamla stan kan man ta sig ner till Calandra, en häftig liten sandstrand där surfarna hänger.
 
Uppe i den gamla delen har man utmärkt utsikt över kusten och havet.
Man kan också följa bygget av hamnen, om man har en ängels tålamod vill säga.
Bygget har pågått i flera år och omgärdas av rykten som jag inte vill nämna. Jag hörde någon säga att nu har Monaco köpt in sig i hamnen för att bygget ska ta fart. Hamnen i Monte Carlo börjar bli för liten och behöver avlastas, sant eller falskt, vad vet jag men det vore ju kul om hamnen kunde bli färdig någon gång.
Sen kan jag ju inte låta bli att fundera på vilka jetsetare som vill lägga till i Venti. Här finns inte många att visa upp sig för. Inte heller finns här några lyxkrogar att spendera pengar på.
Vi får väl se.
 
Ama de casa
2017-06-24 @ 18:11:43
URL: http://amacasa.wordpress.com

Ser ut som en fin stad! Har för mig att jag stannade till där en liten stund då när jag tågluffade, men är inte helt säker. Eftersom tågluffen gjordes år 1979 så anser jag mig ha giltigt skäl att inte minnas riktigt :-)

Härliga bilder!

Ghugge
2017-06-25 @ 00:28:38
URL: http://Ghugge.blogg.se

Du får då verkligen upplev både det ena och det andra!
Verkar vara en fin stad det där!
Hoppas du har det bra och förstår att midsommar inte blir
någon stor grej där du är just nu
Ha det gott❣️

Svar: Jag har det jättebra och är väldigt glad över att kunna vistas i olika världar.Nu längtar jag efter lite sällskap, men det är på väg
Ha en skön söndag
Anette

Veiken
2017-06-25 @ 09:35:08
URL: http://veiken.se

Italien är så fint! Ibland måste man "smaka" flera gånger innan man lär sig tycka om något! Fina bilder!!!!

Svar: Så kan det absolut vara, och visst är Italien vackert.
Anette

Ditte
2017-06-25 @ 20:09:36
URL: http://dittemitti.se

Jätteroligt att via dig och fina foton komma tillbaka till Ventimiglia. Var här en del förr i olika sammanhang. men jag känne rigen mig.
Och ibland blir saker och ting, även städer - bättre efter ett tag.

Jerry
2017-06-28 @ 16:33:58

Hittade hit efter lite rundgång på nätet, En mycket trevlig och intressant Blog, tittar in flera gånger, lagt den i mina Favoriter, Bra jobbat

Svar: Kul, du är så välkommen :)
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0