Un caffe, per favore

Italienarna är mäkta stolta över sitt kaffe, starkt ska det vara. Inte sånt där blask som deras grannar, fransoserna bjuder på. Det stämmer faktiskt, fransmännen är bra på mycket men koka gott kaffe det kan de inte.
Här är kaffekokning nästan en konstart och det finns en uppsjö av olika kaffetyper.
l'espresso, il caffe, il maroccino, il cappuccino, il caffe latte, il caffe lungo och il caffe corretto är bara några exempel.
Jag har nu fikat (säg för allt i världen inte att du vill fika till en italienare, det betyder något helt annat för dem) hos några tanter i byn och de är alltid lika nöjda med sitt eget kaffe, starkt och serverat i en pytteliten kopp.
 
En sån här finns nog i varje italienskt hem.
 
Så även hos oss men vi använder oftast den här.
Jag gillar hett, ganska starkt kaffe med en gnutta  mjölk i.
Hur dricker du ditt kaffe? 
 
Tja, när man får lite tid över kan man fundera över det mesta.
Sitter och väntar på mina väninnor som är en aning försenade efter diverse incidenter.
 
 
Biggeros
2017-06-25 @ 14:06:54
URL: http://biggeros.blogg.se/

Jag gillar café con leche på spanskt vis. Däremot har jag druckit en descafeinado en tid efter sjukhusvistelsen. Så jag har princip bara fortsatt att dricka koffeinfritt kaffe med varm mjölk. Trevlig kaffebesök med dina väninnor

Svar: Utan koffein känns ju lite meningslöst, förutom på kvällen då förstås :)
Anette

Syster yster
2017-06-25 @ 16:00:58

il cappuccino i baren i Olivetta, hemma en kopp svart Lövbergs lila ❤️❤️

Svar: Båda kan vara goda :)
Anette

Ama de casa
2017-06-25 @ 19:44:33
URL: http://amacasa.wordpress.com

Jag varierar mitt kaffedrickande. Måste också säga att spanjorerna (som regel) gör väldigt gott kaffe :-)

Hemma har vi en nespressomaskin som jag gillar jättemycket. Jodå, den gör gott kaffe, men det bästa är att själva pluttarna inte finns att köpa i Torrevieja. Man måste åka minst till Alicante eller Murcia. Och jag gillar små minisemestrar ;-)

Svar: Så bra, att ta semester när man behöver nytt kaffe. :)
Anette

Ditte
2017-06-25 @ 20:13:01
URL: http://dittemitti.se

Kaffe tycker jag om, men inget "blask". PÅ morgonen vill jag oftast ha hett och starkt svart kaffe, inget "blask". Men en bra gjord cappuchiono tycker jag också om mellan varven.Den spanska varianten caffe con leche är inte alls samma sak. Ja, inte bara att man är i Spanien utan sättet den görs på.

Svar: Aha, hur gör man den spanska varianten?
Anette

Days by Johanna
2017-06-25 @ 20:33:33
URL: http://daysbyjohanna.se

Jag dricker inte kaffe alls, men blev mycket nyfiken på vad fika betyder i italien =)

Svar: Ett fult ord för att göra barn.
Anette

Ghugge
2017-06-30 @ 10:33:13
URL: http://Ghugge.blogg.se

Starkt med mjölk i gillar jag också!
Skall akta mig för ordet fika om jag åker till Italien, hehe!
Ha det..!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0