Olivettas skyddshelgon

Jag sov lite länge i morse och tog min lilla morgopromenad vid halv nio.
På håll hördes musik och jag fick skynda hem för att duscha och byta om, något stort var på gång i byn.
 
Och det var tur annars hade jag missat firandet av byns skyddshelgon, San Antonio.
Musiken stod en promenadorkester från Ventimiglia för, några barn från byn är med i orkestern.
På bilden ovan tar de en kort rast.
 
Alla var uppspelta och glada. När jag satte mig i baren och drack en cappucino började en äldre herre tuta på sin bastuba och strax stämde en annan man upp i en aria om vackra kvinnor.
 
Vid elvatiden drog sig byborna och alla deras tillresta släktingar mot kyrkan, dags för mässa.
 
Ordningsmakten kunde ta det piano.
 
 
Vi var ett helt gäng som väntade utanför kyrkan.
 
Och så, plötsligt var han på plats, helgonet, för att bäras runt hela byn.
 
Han väger tydligen en hel del så bärarna fick byta av varandra.
 
Han bars nerför backar.
 
Han bars uppför backar.
 
Han fick några ord på vägen.
 
Vid ett stopp varnade en man mig för "la bomba", och jäklar vad det smällde mellan bergen.
Fyrverkeriet blev dock rätt fjuttigt i strålande solsken och vi såg egentligen bara en massa rök.
 
I och med att jag gått med i processionen och dessutom köpt en rosett (som jag inte förstod syftet med) förväntas jag nu ha god hälsa, åtminstone fram till den 13:e juni nästa år.
 
Nu är det strax dags för en festkväll, gastronomica e danzante.
Kanske stannar jag på terassen och lyssnar på håll, jag är i ärlighetens namn lite festmätt.
 
 
 
 
Ika
2017-06-13 @ 20:14:21

Hur kunde vi åka hem dagen innan det här?! Vilken händelse i lilla Olli 😂

Svar: Vilken miss 😂Miss you ❤
Anette

Ditte
2017-06-14 @ 16:39:13
URL: http://dittemitti.se

Vad roligt att få vara med om detta! DEt ser verkligt piggt ut! Stort tack för at du delar med dig av fina bilder och texter därtill.
Och så bra att du nu har hälsan ännu ett år.
Önskar dig fortsatt fina dagar och kvällar.

Svar: Här är tranquilla 😊
Anette

Biggeros
2017-06-15 @ 09:02:39
URL: http://biggeros.blogg.se/

Ja, ibland kan det goda bli för mycket. Då menar jag festandet🤗🤗
Ni hann med att spatsera runt med helgonet på gatorna och må du du få bra hälsa fram till nästa år och bra mycket längre än så/ kram

Svar: Ja, hoppas att San Antonio skyddar även mig.Har din mamma rest hem?
Själv är jag för tillfället ensam (utan gäster) i min lilla by.
Vilar och fixar lite.
Kram
Anette

Biggeros
2017-06-18 @ 22:28:05
URL: http://biggeros.blogg.se/

Min mamma har åkt hem och allt är lugnt och skönt. Vi är även tillbaka till Huelva och varmt är det. Så skönt att vara lite ensam och ta dagen som den kommer. Ha en fortsatt mysig kväll// kram

Svar: Det är alltid härligt med besök men kan också vara skönt när man blir ensam igen, om det inte känns alltför tomt.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0