Lutande tornet i Pisa

Torre Pendente började byggas år 1173 på mark av sand och lera. Redan innan tredje våningen var klar, år 1274, började tornet luta. Arbetet fortsatte trots besvärligheterna och tornet stod klart 1360.
 
 
När tornet lutade som mest avvek det 5,4 meter från vertikalen. 
Tornet var stängt under elva år, 1990-2001, men är nu åter öppet efter att man lyckats räta upp det 38 cm och gjort förbättringar i grunden.
 
Vi gjorde bara ett kort stopp här för att Agnes skulle få se tornet, Richard och jag har varit här några gånger tidigare.
I Pisa träffade vi en svensk familj som vi lärt känna i Bangkok, världen är allt bra liten ibland. 
Ditte
2017-07-19 @ 21:09:56
URL: http://dittemitti.se

Trevligt med Pisa och visst är tornet sevärt. Kul att träffa en familj ni kände, så visst är världen liten ibland.

Svar: Det är rätt häftigt att möta människor man känner från en plats i en helt annan del av världen.Visst är tornet ett litet under och klart värt att beskåda.
Anette

Emma, Sol som sol?
2017-07-19 @ 23:08:36
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Jisses så det lutar, blir lika öcerraskad varje gång jag ser det på foto. Gar aldrig varit där.

Svar: Ja, det lutar rejält., ett under att det inte rasat.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0