Florens

Florens är huvudstad i Toscana och var under några år på 1800-talet även Italiens huvudstad.
 
Duomo Santa Maria del Fiore är nog stadens mest berömda symbol, Europas fjärde största kyrka.
 
 
 
Dopkapellet är förmodligen en av Florens äldsta byggnader och tros vara från 300-talet.
Paradisets portar som visar tio bibliska motiv är från 1400-talet och fick sitt namn av Michelangelo. 
 
 
 
Genom staden rinner floden Arno och över den går stans äldsta bro, Ponte Vecchia som byggdes år 1345.
Det var den enda av de gamla broarna som klarade den stora översvämningen 1966.
För länge sedan höll smeder och slaktare till på bron men klagomålen på illaluktande avfall som slängdes i floden gjorde slut på deras verksamhet som ersattes av guldsmeder, lite tjusigare.
Familjen Medici hade en egen korridor på bron, för att slippa stöta på vanligt folk.
 
 
Uffizierna, ett av världens äldsta och främsta konstmuseum.
 
Hertiginnan av Urbino var redan död när tavlan målades och hennes porträtt tros vara baserat på hennes dödsmask.
Hertigen själv hade fått näsan skadat av ett svärd.
Målning av Piero della Francesca år 1465-1470.
 
Venus födelse, av Botticelli år 1485.
 
Den heliga familjen, av Michelangelo år 1507.
 
Bebådelsen, av Leonardo da Vinci 1472-1475.
 
Jag skulle kunna skriva massor och visa mängder av bilder från Florens men det får bli en annan gång, jag har ju faktiskt semester.
Ditte
2017-07-20 @ 20:31:42
URL: http://dittemitti.se

Tack för denna glimt från och av Florens. En fantastisk stad, i mitt tycke, som erbjuder så mycket skönhet och kultur. Tack för denna glimt och vackra bilder och jag ser fram emot mer. När du hinner. Du har ju semester.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0