Vad gööör du hela dagarna?

Frågan som alla hemma i Sverige ställer är förstås helt berättigad.
Hur fördriver man lediga dagar, veckor, månader, år?
Från att ha jobbat heltid, nästan hela livet, till att ha oceaner av ledig tid, hur tacklar man det?
 
Visst var det tufft i början (skojar inte), det tog mig nästan ett år att vänja mig vid att jag själv förfogar över dygnets alla timmar, veckans alla dagar men jag vande mig. Numera fyller jag dagarna, lätt som en plätt.
 
I dag hade jag egentligen ingenting som jag behövde göra men lyckades få dagen att gå hur lätt som helst.
Jag gick hemifrån klockan 8.45 i morse.
 
Promenad längs klongen, mot Lumpini.
 
Tanken var att tillsammans med ett par väninnor gå en rejäl promenad.
 
Vi traskade bort till Lumpini Park (den med alla varaner) och där möttes vi av en trevlig tillställning
 
Varanerna låter sig inte skrämmas bort av oss människor.
 
I parken pågår Thailand Tourism Festival, med jippon och försäljning av mat och hantverk från olika delar av Thailand.
 
 
 
 
Här kommer bilder på några av mina inköp.
 
En liten kruka eller är det ett pennställ, bara att välja.
 
Salt- och pepparkar, ursöta.
Dessa fina porslinselefanter tillverkas på Dhanabadee Art Ceramic, i Lampang som ligger i norra Thailand.
 
Badskor kan jag inte få för många av.
 
Det blev en kombinerad shopping och motionsrunda och efteråt skildes vi en kort stund för att var och en gå hem till sig för att duscha och få något i magarna.
Sen var det dags för nästa lilla tilldragelse, en fair trade market på ett närliggande hotell. Det innebar ytterligare lite shopping. Det är kul att bara gå runt och titta på alla prylar, mycket roligare än i affärer. De flesta produkter är handgjorda och tillverkade här i Thailand.
Den här typen av shopping kan jag faktiskt njuta av.
 
Sen eftermiddag var det dags att göra maken sällskap till gymmet och därefter lite mat innan det strax är läggdags, klockan är nu 22.00.
En dag då egentligen ingenting av vikt var planerat eller hände, men som gick fort och var jättemysig.
 
Förhoppningsvis kommer jag/vi att få ett mycket kärt besök inom kort.
Håller tummarna <3
Biggeros
2017-01-26 @ 16:09:26
URL: http://biggeros.blogg.se/

Tänk den frågan har jag fått många gånger...
Jag har levt utomlands i många olika länder. Man skapar rutiner som en annan vardag som andra. Tiden går fort när man är lycklig hurrudu 🤗🤗
Jag måste säga att det hade passat mig att få gå och ströva på olika marknader. Häftiga badskor förresten!! Även de fina elefanterna. Kram på dig🤗🤗

Svar: Jag har inte några som helst problem med att få dagarna att gå, snarare så att jag undrar vart tiden tar vägen.Trevlig helg
Anette

Ditte
2017-01-26 @ 19:24:00
URL: http://dittemitti.se

Vilken härlig dag! Jag förstår att du verklingen inte har några svårigheter att få dagarna att gå. Jag skulle gärna var på plats där i Bangkok. Under våra år i Peking så jobbade ja full tid men jag hade önskat ibland att jag inte gjort det och kunnat göra andra saker. Men hade jag inte jobbat hade vi inte varit där. Sista året var jag ledig på fredagarna, jobbade mindre och det var så fint. Då hann jag med både SWEA och utflykter med väninnor som inte jobbade.
Vilken fin dag ni fick och härlig shopping med dessa fina saker. Fastnade för allt du köpte.
Tack för promenaden och att du delar med dig. Jättefina bilder som lockar mg.

Svar: Det är verkligen en förmån med denna paus i livet.Jag är så tacksam för det.
Trevlig helg
Anette

Emma, Sol som sol?
2017-01-26 @ 23:59:14
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Att fylla tiden är inte så svårt! Bara att sätta sig vid datorn och häpp! Halva dagen ajöss. Finns alltid ngt att fastna vid.

Som pysselmänniska mm så öbskar jag tvärtom gärna lite mer tid emellanåt.

Tofflorna var jättefina och börjar genast klura på hur de är gjorda. Du ser!
Och elefanterna hur söta som helst. Bra köp!

Svar: Det där med datorn kan jag känna igen, det finns mycket att fastna i.Jag är ju inte så pysslig men dagarna flyger ändå snabbt
Trevlig helg
Anette

Marina
2017-01-27 @ 08:46:13
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Jag måste tillstå att just det har jag absolut inga som helst problem med. Det är svårare att försöka få tiden att inte gå så himla fort!

Svar: Ja, visst känns det så, skulle inte ha tid att jobba ;)
Anette

Ama de casa
2017-01-27 @ 10:26:44
URL: http://amacasa.wordpress.com

WOW! Det var verkligen läckra fynd det där! :-)

Jag hade inga som helst problem med att avprogrammera mig från jobbet som programmerare till hemmafru. Snarare är det så att jag funderar mycket på hur tusan jag fick tiden att räcka till förut? Nu kan dagens att-göra-lista se ut såhär:
- Gå på posten.
Och det är knappt jag hinner ;-)

Svar: För mig tog det lite tid, men nu är jag också avprogrammerad och lugn.Trevlig helg
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0