Same, same but different

Ett utttryck som är väldigt vanligt i vår del av världen är "same, same but different".
Det används vid alla möjliga tillfällen. 
Som när du är på jakt efter något som inte går att hitta, då får man ofta ett annat förslag, ibland inte alls i närheten av det du söker, med kommentaren same, same.  
Det är förstås helt klart en mer säljande fras än den som man oftast hör "no have". 
 
Även vårt liv i Bangkok är lite "lika, lika men olika".
 
Jag tar fortfarande mina promenader i parken.
Numera ibland ensam då flera av promenadvännerna flyttat vidare.
Men några är kvar och några har tillkommit.
 
Dessutom så är många av "inventarierna" de samma.
 
Parkkattten kommer och går. Ibland är hen borta ett par veckor men så.... ser man denna syn.
Tryggt och helt avslappnat mitt på gångbanan ligger hen och sover.
 
Sovande mannen, som Monica och jag kallar en liten gubbe som syns i parken varje dag, sitter fortfarande på samma bänk och slumrar (ingen bild).
 
Thailändarna fortsätter sova lite här och var i alla möjliga och......
 
....omöjliga ställningar. (bild lånad från väninnan Monicas fb-sida)
 
Den buttre cyklande parkarbetaren har gått ner i vikt och pumpat däcken på cykeln så nu kan jag inte längre gå ifatt honom. Hans ansiktsuttryck är dock detsamma som när jag första gången såg honom för snart tre år sedan.
 
Himlen är åter mestadels blå vilket (tyvärr) också har inneburit att värmen stigit de senaste dagarna.
Jag hoppas på att lite svalare vindar drar in över staden innan den varma perioden gör entré.
Prognosen för veckan ser varm ut.
 
Blommorna fortsätter oförtrutet blomma.
 
På helgerna när vi är kvar i stan ägnar vi oss, som tidigare, gärna åt golf, en mycket social fritidssysselsättning.
Middagar och trevligheter med vänner hör också helgen till.
 
Maken fortsätter resa runt i Asien och när det passar hänger jag med.
Vi har några nya resmål inplanerade.
 
Det har varit en hel del avsked bland oss svenskar sista tiden och jag börjar ses som en av "gamlingarna".
Trots att vi varit i Bangkok i snart tre år finns det massor av saker jag vill göra och jag ser fram emot nya bekantskaper och äventyr.
 
 
 
 
 
 
 
 
Amanda Jona [SPONTAN]
2017-01-15 @ 07:10:25
URL: http://spontan.blogg.se

Men alltså aj, fick ont i nacken av att titta på han som sov på bänken, haha!

Svar: Det märkliga är att vi sett honom på samma bänk och i samma position vid flera tillfällen. Han måste ju tycka att det är bekvämt 😂
Anette

Marina
2017-01-15 @ 08:32:00
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Med andra ord: Same same but different...;)

Svar: Exakt :)
Anette

Ama de casa
2017-01-15 @ 11:06:26
URL: http://amacasa.wordpress.com

Jösses... Vilken sovställning! Ser inte direkt bekvämt ut... ;-)

Här ser vi också samma människor (och djur) från år till år, och vi ger namn till dom som "rödtröjan", "vandraren" och "munspelsmannen". Ibland försvinner dom en tid men dyker oftast upp igen. Lite förvirrande blev det dock när "rödtröjan" bytte till en blå. :-D

Härlig bildserie!

Svar: Du får påpeka för rödtröjan att det inte går att byta t-shirt hur som helst.Jag har ett helt gäng som jag nästan dagligen möter, förutom personalen här på condot och mina väninnor.
De lille trinde munken som är på väg hem efter sin "matrunda"
Den snygge enbente hemlöse ynglingen från Myanmar som brukar hjälpa....
kokosdryckförsäljaren vid vägen.
Den tyske långe mannen som aldrig har något på överkroppen mfl
Flera av dem har jag sett sedan jag kom hit.
Undrar vad de tänker om mig och vad de kallar mig. "Den lilla vithåriga tanten som bara går och går"?
Anette

Lena i Wales
2017-01-15 @ 11:21:07
URL: http://lenaiwales.wordpress.com

De där sovande männen påminner om mej som somnar överallt, antingen jag vill eller inte. Fast han på parkbänken verkar inte ha det så bekvämt.
Härlig växtlighet ni verkar ha!
Njut av det härliga livet!

Svar: Hahaha, det är ju skönt att kunna ta tillfället i akt, mikrosömn ska ju vara hälsosamt.Visst är växtligheten helt fantastisk här. Det är svårt att förstå hur de orkar blomma och växa året runt. Ingen vila där inte.
Anette

Emma, Sol som sol?
2017-01-15 @ 15:00:14
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Bilden över staden är så oerhört bra! Jättefin!
Och blomman, så klart.

Jag känner igen mig i det du säger. Det är samma men ändå inte, det finns skillnader som ändå märks. Och det finns en vardag nu när man inte alltid ser saker för första gången. Man känner igen personer, de känner igen en själv.

Svar: Ögonen vänjer sig, det som tidigare var märkligt är nu helt normalt.Ibland får man liksom öppna ögonen igen för att inte gå miste om saker.
Anette

Ditte
2017-01-15 @ 22:00:14
URL: http://dittemitti.se

Vilken trevlig promenad och visst är det fint att mycket av det som brukar vara där fins kvar. "Same, smae but different" tror jag gäller för stora delar av Asien. Känner igen det. Och visst är det fint att själv bli igenkänd i en storstad av en del av de man ser ofta. Men det är klart att de sovande inte ser så mycket. Minns fortfarande på vår lokla pub i Peking där servitrisen visste vad vi ville ha så fort vi kom in genom dörren. Detta i en stad med så många invånare och besökare på puben. Och vi var där kanske ett par gånger i veckan. Men under fyra års tid.
En del vänner reser vidare , andra reser hem, nya kommer- det är ju så livet är som expat.
Härliga bilder från en stad jag gillar. Men på olika sätt.

Svar: Ja, uttrycket gäller nog hela Asien.Visst är det kul när man möter thailändare på stan som hälsar. Det tar alltid en stund innan jag kan placera dem. Oftast någon expedit eller servitris, kul att de känner igen en.
Att vänner och bekanta kommer och går är något man helt enkelt måste vänja sig vid, men ibland känns det extra trist när någon "försvinner".
Anette

Ghugge
2017-01-16 @ 22:05:13
URL: http://ghugge.blogg.se

Trevlig promenad med härliga reflektioner och fina bilder.
Blomma, oj, oj, så fin!
Kram G

Biggeros
2017-01-17 @ 15:27:29
URL: http://biggeros.blogg.se/

Jag förstår att du får vara med om många avsked. Människor kommer och går..
Så härligt att du känner dig öppen för nya kontakter. Visst är det så att det finns så mycket mer att se. Jag har fortfarande inte varit i Asien men kanske en vacker dag🤗Som tur har jag dig och andra bloggare som bidrar inlägg om Asien.
Dessa liggställningar ser inte särskilt bekväma ut. Kram




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0