Förlåt mig, ty jag har syndat

Det är jag förmodligen inte ensam om.
Att begå en synd lär tyvärr ofta ge upphov till fler, vilket var exakt vad som hände mig. 
Ni känner väl till de sju dödssynderna frosseri, girighet, lättja, lust, vrede, avund och högmod?
 
Nu undrar ni förstås vad i hela friden jag gjort. Sanningen är den att jag har frossat (det var i alla fall det jag började med).
Jag har frossat, och det rejält. Jag lurade dessutom med mig både maken och dottern på denna syndiga bana.
Vi hade långhelg här i Thailand, Makha Bucha, en buddhistisk högtid med vissa förhållningsregler (reglerna berättar jag om i slutet av inlägget).
Det var lördagen som var själva helgdagen men det förde med sig att även måndagen var arbetsfri för många och därför bokade jag in oss tre på en brunch med "free flow" av allt i dryckesväg.
 
Brunchen innhöll all sorts mat från många delar av världen.
Skaldjur, sushi, thaimat, kinesiskt, indiskt, medelhavsmat, kött, skinka, salami, sallad, pasta, diverse efterrätter, frukter, bakverk mm.
Till maten dracks bubbel av olika slag.
 
När jag efter all mat fick frågan om jag önskade något mer drabbades jag plötsligt av girighet.
Förutom kaffe och godis beställde jag en mojito, bara för att jag kunde, dottern som tyckte att det lät fantastiskt kopierade snabbt min beställning.
 
Efter detta tabberas kom ännu en synd över mig, lättjan. Eftermiddagen och kvällen spenderades i solstolen, soffan och sängen. 
 
Dottern och jag har även låtit vår fåfänga styra oss, snygga naglar och fin frisyr är fixade. Tur att inte fåfänga är med på listan över dödssynder då hade väl förfallet varit totalt.
 
Ett par av synderna passar inte alls in på mig, avund och högmod är egenskaper jag inte besitter, ännu.
Asketiskt lagd är jag då rakt inte, men jag brukar nog allt som oftast hålla mig på den gyllene medelvägen.
 
Här kommer reglerna som man helst ska följa som god buddhist.
  • Avhålla sig från att skada andra levande varelser.
  • Inte stjäla.
  • Inte vara omoralisk.
  • Inte ljuga, prata skit om andra, intrigera eller skvallra.
  • Inte dricka alkohol eller ta andra droger.
Tänk vad lika och olika religioner kan vara.
Jag som inte är en troende människa tar mig rätten att plocka de regler, förhållningssätt och synder som passar mig.
 
 
Mille
2017-02-14 @ 13:02:27

Vilken härlig dag ni måste haft. I bland måste man få synda o frossa i både mat och dryck. Så skönt att sedan vara få koppla av.

Svar: Frosseri och lättja är det lätt att falla för.
Anette

Ditte
2017-02-14 @ 18:24:11
URL: http://dittemitti.se

Tack för ett härligt inlägg med humor och eftertanke.
Har för mig att det finns något som kallas selektiva synder och det du skriver om er dag kan kanske passa in där. Och om inte, så gör ju det inget. Ni hade en härlig dag och njöt av den. Borde räcka långt. Och en liten synd här och där går nog bra. Och vare sig avund eller högmod bär du på så låt det andra passera.
Kan bara se att det var det där med alkoholen och den är ju mer flyktig.
Fortsätt att njuta och ha det allra bäst.

Svar: Aha, har inte hört talas om selektiva synder, men det är ju precis vad jag är, en selektiv synderska.Det gäller att välja sina synder.
Anette

FREEDOMtravel
2017-02-14 @ 19:27:12
URL: http://www.freedomtravel.se

De där synderna ser väldigt lockande ut!!!

Svar: Haha, eller hur?
Anette

Emma, Sol som sol?
2017-02-15 @ 11:21:07
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Precis som du säger: så lika religionerna är men ändå så olika.

Om man inte skadar någon (sig själv inblandad) så skadar nog inte lite frosseri ibland. Tror när frosseriet anses vara som en självklarhet och vardag, det är då som man bör tänka efter lite.

Och jisses vad gott det såg ut, hade gärna suttit med och druckit en mojito!

Svar: Tänker som du, att tillfällig frossa inte kan vara så farligt.Mojiton var super :)
Anette

Biggeros
2017-02-16 @ 17:09:48
URL: http://biggeros.blogg.se/

Jag har alltid tyckt att Buddhism verkar vara en "lättsam" religion. Men vad vet jag... I mina ögon så är du förlåten. Lite frossa och lättja förtjänar mången =) kram Ta hand om er

Svar: Tja, vet inte om den är mer lättsam. I kristendomen finns ju de tio budorden, i buddhismen finns först de fem viktigaste sen finns det några till som alla buddhister bör leva efter, de är ganska lika de tio budorden.Egentligen är det kloka ord (det mesta) som varje god eller hyfsat god människa kan ha som rättesnöre, eller hur?
Munkarna och nunnorna har en väldig massa regler att förhålla sig till.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0