Stad i ljus

I Linköping finns sedan år 2005 en tradition att lysa upp staden när novemberrusket är som värst.
Från början var tanken att visa invånare och besökare att fler platser i stadens närhet, bl.a längs ån, var vackra vintertid. För det krävdes belysning.
Meningen var också att vi skulle ut och promenera, följa alla fina ljusintallationer som skapades av olika konstnärer. Oj, vad människor promenerade, det var en fröjd att se.
"Novemberljus" såg olika ut från år till år och olika stadsdelar belystes. Det blev så populärt att man efter några år bestämde att det inte räckte med att lysa upp november, "Novemberljus" förlängdes och blev år 2009 "Vinterljus".
 
Trädgårdstorget 2017.
 
I år är ljuset koncentrerat till innerstan och promenaden inte lika tydlig. Inga konstnärer har engagerats utan belysningen är mer traditionell. Vackert är det i alla fall.
Jag tycker att den här typen av julbelysning passar så mycket bättre här, i vintrig miljö än i min andra bostadsort.
Jag menar, hoppande renar under palmer, det är allt rätt märkligt.
 Trädgårdstorget, Gyllentorget, Stora Torget och Farbror Melins Torg är alla tjusigt ljussatta.
 
På min väg till en ny och mysig vinbar mötte jag igår detta fina luciatåg (alla gula stjärnor har jag monterat för att inte blotta barnens små nunor). De sjöng och busade glatt.
 
Jag hade en jättemysig luciakväll tillsammans med ett gäng härliga kvinnor.
Vin, god mat och trevligt sällskap, det är grejer det.
Angelica Wåhlin
2017-12-14 @ 16:30:36
URL: http://angelicawahlin.se/

Otroligt vackert!

Svar: Visst är det tjusigt!
Anette

Marina
2017-12-14 @ 17:57:53
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Så fint! Och jag kan bara hålla med, det där med snögubbar och tomtar under palmer blir inte riktigt samma sak ;)

Svar: Även om det är kul med allt tingel-tangel i Asien så stämmer det liksom inte. Men vi har förstås ingen ensamrätt på julpynt.
Anette

Ama de casa
2017-12-14 @ 18:20:57
URL: http://amacasa.wordpress.com

Lät som en perfekt Lucia! Även om alla små barnen hade stjärnor i nyllet ;-)
Vacker julbelysning! Här i Murcia har dom gått all-in och har hysteriskt julblink överallt. Just love it! :-D

Svar: I Sverige är ofta allt pynt rätt sparsamt, välordnat och samstämt.I övriga världen går de verkligen all in, vilket är kul att se.
Anette

Ditte
2017-12-14 @ 18:25:15
URL: http://dittemitti.se

Så fint med dessa ljuspromenader. Och ljus behövs verkligen i Sverige nu. Liknande ljuspromenad har de vartannat år i Uppsala också och jag har gått vandringen ett par gånger och gör det gärna igen. Även där är det olika konstnärer som i Centrum designat det hela.
Jättefina bilder från Linköping. Roligt att också möta ett Luciatåg på vägen.
Kan tänka mig att ni fick en jättemysig kväll tillsammans. Vänner, god mat och dryck är alltid en vinnande kombo.
Trevlig kväll.

Svar: Det är kul att städerna gör dessa satsningar, för det kostar en rejäl slant, vi behöver sannerligen allt ljus vi kan få här i norden. Trevlig kväll till dig
Anette

Biggeros
2017-12-15 @ 07:13:26
URL: http://biggeros.blogg.se/

Otroligt fin belysning. Så trevligt arrangemang!! Jag blir påminnd om ungerfär detsamma ljusbelysning i november i Kanada. Otroligt fint. Så mysig Luciakväll med Luciatåg och middag med vänner÷)

Svar: Ja, det var en jättemysig kväll med luciatåg och allt 😀
Anette

Veiken
2017-12-16 @ 10:10:05
URL: http://veiken.se

Vinterljus låter så mysigt! Allt ljus behövs i vintermörkret! Det blir så vackert om det görs rätt!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0