Det lackar mot jul

"Lacka mot jul" är ett gammalt uttryck som betyder "gå sakta mot jul".
De flesta tycker nog att tiden i december, fram till jul, går väldigt fort. Så var det för mig också tidigare, men just nu när jag inte jobbar och dessutom bor i en annan del av världen är allt annorlunda.
När jag nu kommit i någorlunda ordning här i vårt svenska hem tycker jag att att tiden går ganska långsamt, med andra ord, det lackar. Det är nästan som när man var liten och gick och väntade på tomten :)
Visst har jag saker att göra. Jag träffar vänner och fixar med än det ena och än det andra men det är ändå bara en transportsträcka tills resten av familjen dyker upp.
 
På stan är det härlig julstämning. Snön ligger kvar och det är liv och rörelse alla dagar i veckan.
 
Jag har slagit in några julklappar och några till ska paketeras men inte särskilt många.
 
Lite pynt finns här, men bara lite.
 
Nu dröjer det faktiskt bara några dagar tills tomtarna och jag får sällskap av resten av familjen.
Då ska här mysas. Sedan vi flyttade till Bangkok har julen mer och mer blivit en tid då vår familj njuter av att bara umgås, då mat och julklappar inte längre är så viktigt.
 
Hur har ni det? Kan ni ta det lugnt och njuta denna tredje söndag i advent?
Eller har ni kanske mycket som ska göras så här veckan innan jul?
 
Malin
2017-12-17 @ 10:22:36

Så lugnt och skönt du har det i väntan på familjen och julen.
Här är det full fart ända fram till julafton.

Svar: Hoppas du hinner ta det LITE lugnt. Allt brukar ordna sig.
Anette

Marina
2017-12-17 @ 10:25:15
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Vi har det rätt lugnt, inga julklappar eller något sådant där "extrastök". Men i och med att jag numer arbetar så är jag nog benägen att säga att det lackar minsann inte här utan det rusar framåt!

Svar: Jag förstår det. Ekorrhjulet snurrar även runt jul. ;)Hoppas du haft en skön helg i alla fall.
Anette

Ditte
2017-12-17 @ 18:08:47
URL: http://dittemitti.se

Nej,varför stressa - förstår inte vitsen. Och inte ens när jag jobbade full tid kändes det stressigt. Julen komme rju alltid vid samma tidpunkt så mycket handlar om planering. Sedan ett antal år tillbaka är julen inte alls viktig och vi har varit i Thailand flera jular och det har varit väldigt bra. I år är vi i Spanien för första gåneg och det blir bra. Visst kommer jag sakna döttrar och barnbarn, men vi ses ofta ändå så vi tar igen det när vi kommit hem, före nyår. Livfamiljen och barnbarnen är med barnbarnens farföräldrar och där samlas de i vår familj som är hemma. Och vi är med, men på avstånd.
Förstå att du väntar in de "dina" och kan tänka mig att du längtar.

Svar: Vi har ju också varit i Thailand ett par jular och något år i Italien. Julen ändras på sätt och vis när barnen växer upp. Nya tider och nya traditioner eller kanske lite olika från år till år, går också bra. Bara man trivs :)
Anette

ajlimullersandvik.blogg.se
2017-12-19 @ 05:30:02
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

Men åh, vilken förväntan, så härligt :-D

Jag ska studera heltidsstudier efter jul, start vecka 3 :-D

Ama de casa
2017-12-20 @ 10:48:40
URL: http://amacasa.wordpress.com

Vilka fina tomtar! :-)

Här är det lugna pucken. Sen vi la ned det där med julklappar för måååånga år sen så är jularna bara mysiga och fridfulla. Ingen stress alls :-)

Svar: Det låter skönt :)
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0