Gunillaberg

Känner ni till den danske blomsterkonstnären Tage Andersen?
Han utbildade sig till konditor men tog som tjugoåring över en blomsterbutik och  hamnade efter några år (1967) i Köpenhamn.
Han skapade en butik utan like, den blev mer som en ateljé och folk kom i mängder för att se hans blomsterarrangemang. Han kom att utveckla sina konstfulla kreationer och började använda andra material än växter och blommor.
Tages skapelser av växter och rostigt stål är fantastiska.
 
För snart tio år sedan köpte han Gunillaborg i Bottnaryd utanför Jönköping. Gunillaborg som är byggt på 1600-talet var från början drottning Kristinas jaktslott. År 1642 hamade gården i Johan Printz ägo och han döpte den efter sin mamma Gunilla. 
I den småländska skogen har Tage, trots att vi befinner oss i zon 5,  lyckats skapa en plats utöver det vanliga, fylld med konst, kultur, natur och djur.
Huset, ladan och tomten är fyllda av installationer och det gäller att ta det lugnt och titta noga så att man inte missar något.
 
 
Häftig häck, rost klätt med Passionsblomma.
Huvudbyggnaden.
 
 Några av installationerna som finns utomhus. Bilden nere till höger visar "dasset".
Bilderna ovan är tagna inne i huvudbyggnaden.
 
Det finns en hel del djur att titta på.
Kor, hästar, får, höns, getter och vietnamesiska hängbuksvin hittar man lite här och där.
 
Det enorma orangeriet där Tage bl.a förvarar sina Kamelior.
 
I orangeriet finns en scen och här kan man se och höra både balett och opera.
 
Mer än tusen liljor, som blommar nu.
 
 
Bakom huvudbyggnaden finns en ravin som kan nås via Himmelstrappan (75 trappsteg). Även i ravinen finns en del konst, här finns också ett lusthus i samma anda som resten av installationerna.
 
Blir man sugen på fika eller lättare förtäring går man till cafét. Karamellkransen kan jag rekommendera, söt men god.
 
Och titta här, självaste Tage sitter och "fikar".
 
Väninnan Lena och jag tillbringade några timmar i denna vackra miljö. Det var första gången för mig men Lena som är både konst- och trädgårdsintresserad har förstås varit här förut.
Tack för att du tog med mig hit <3
 
 
Malin
2017-08-29 @ 11:14:15

Jag älskar Tage och hans konst. Jag har varit i hans butik i Köpenhamn och har flera av hans böcker.

Mille
2017-08-29 @ 14:27:31

Tack för tipset. Dit kommer nästa utflykt för oss. Mycket vackert. Hur länge är det öppet i höst?

Svar: Vet inte när de stänger för säsongen men det står nog på deras hemsida.Trädgården är inte helt lättillgänglig, stigar och trappor leder en till olika vrår.
Svårt om man har problem med att gå, tyvärr.
Anette

Anonym
2017-08-29 @ 17:09:56

Tage dricker Fernet Branca ser jag...det skall vara bra för magen:-)

Svar: Du har nog rätt, jag trodde att det var gammeldansk 😉
Anette

Emma, Sol som sol?
2017-08-29 @ 18:32:17
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Vilket ställe! Roligt när växt och konst blandas och bildar något häpnadsväckande!

Svar: Ja, det är annorlunda och kul.
Anette

Ditte
2017-08-29 @ 21:43:46
URL: http://dittemitti.se

Vad trevligt att via dig få komma med hit. Vilket speciellt ställe och så mycket att se här.
Har antecknat Gunillaberg och kommer jag till trakten så slulle jag gärna komma hit. Skall berätta för resebyrån jag arbetar för om Gunillaberg och kanske kan det på en resa längs Vättern också bli ett besök här.
Kram och önskar dig fortsatt fina dagar i Sverige.

Svar: Absolut värt besök om man gillar trädgård och konst.
Anette

Ama de casa
2017-08-30 @ 08:31:35
URL: http://amacasa.wordpress.com

Aldrig hört talas om honom, men OJ vilket ställe! Läckert :-)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0