Eftertänksam

Sedan "hemkomsten" från Italien har jag haft förmånen att umgås med mina barn, mamma, syskon med familjer, kusiner och min farbror (endast min make har saknats).
 
Vi har pratat släktskap och rötter, vi har tittat på ett otal gamla fotografier, delat minnen, vi har fällt tårar och vi har skrattat. Alla är överens om att tiden tillsammans har varit oerhört värdefull och att vi vill träffas oftare.
 
Just nu har jag en stund i ensamhet, det var ett tag sedan, och får då tid att reflektera över senaste tidens händelser.
 
Mina yngsta bror har blivit intresserad av släktforskning och han har bl.a  lite romantisk mystik att titta närmare på.
 
Det här är min farfars mor.
Hon åkte som ung kvinna över till Amerika, år 1903 (fotot är taget på hennes bröllopsdag, men hon gifte sig inte med min farfars far).
 
När hon kom till landet på andra sidan Atlanten förälskade hon sig i en ung fransman.
Hon blev gravid, men av orsaker som vi inte känner till blev det inget giftemål.
Farfars mor for hem till Sverige, där hon födde sin son 1908. Ett halvår senare åkte hon åter till Amerika och lämnade sonen hos hans mormor. Väl tillbaka i Amerika gifte hon sig med en man från Sverige som hon känt sedan barnsben.
 
Pojken växte upp med sin mormor och tog i mycket unga år över bostaden, ett litet torp utanför Kristianopel.
 
Han kom att bli en företagsam man som med enkla medel skapade ett hem för sig och sin familj.
 
Det här var en mycket kort version av en spännande släkthistoria.
Min bror har en del att utforska, både på vår fars och mors sida. Det ska bli spännande att vad han lyckas luska ut. 
 
Släkten är bäst <3
Emma, Sol som sol?
2017-08-21 @ 22:00:05
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Tänk så mycket levnadshistorier det finns!

Mamma har också släktforskat på min pappas sida och där finns många berättelser och öden.

Svar: Många intressanta liv och människor, det är spännande att få veta mer sina förfäder.
Anette

Ama de casa
2017-08-22 @ 05:22:47
URL: http://amacasa.wordpress.com

Oj vad spännande! Jag har aldrig släktforskat, men vet en del ändå med hjälp av gamla foton och släktingars berättelser. Men inte så långt tillbaks då, såklart.

Svar: Ja, det är både kul och spännande. Min kusin har hittat släktingar på farfars mors sida och farmors som föddes i början av 1700-talet. Min bror vill göra ett försök att hitta farfars fars släkt i Frankrike vilket nog blir klurigare.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0