Böcker på modet.

Jag gillar att läsa och jag gillar böcker och vi har en del böcker hemma i Sverige.
Emellanåt har vi funderat på att kasta vissa av dem men det bär emot. Tyvärr är det inte någon efterfrågan på gamla böcker så det går inte att sälja eller ens ge bort dem.
Ni som har hängt med i inredningstrender har förstås koll på att där har böcker åter blivit populära.
 
 
Främst är det väl hotell, caféer, barer och restauranger som med hjälp av böcker vill göra sina lokaler hemtrevliga, men även i hemmen har böckerna fått komma fram igen.
Ett hem utan böcker har ingen själ och känns inte ombonat säger inredarna nu. Det verkar inte spela någon roll om man gillar böckerna och vill läsa dem, nej man ska välja dem efter färg, form och utseende, så att de förgyller hemmet. Man kan faktiskt till och med beställa böcker på metervara, välja färg som matchar ens hem, eller en viss genre, om det verkar mer lockande. Tja, varför inte.
Själv färgsorterade jag faktiskt böckerna i mina hyllor för några år sedan och det var rätt snyggt.
Nu tycker jag att man bör ha läst de böcker man har i sitt hem men det är jag det.
Jag ska i alla fall packa upp mina böcker, som nu är magasinerade, och placera ut dem i  hemmet igen när jag flyttar hem.
Gör det nog även om boktrenden är över.
Alla trender verkar ju rätt kortlivade.
ajlimullersandvik.blogg.se
2017-08-03 @ 11:21:30
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

Jag har böckerna färgsorterade i mina bokhyllor ;)

Svar: Så klart. Har du läst dem?
Anette

Ditte
2017-08-03 @ 19:56:01
URL: http://dittemitti.se

Jag tycker mycket om mina böcker och har dem inte som inredning utan för att de är viktiga fDr mig. de är sorterade efter kategori och författare; dikter, romaner, reseskildringar, klassiker, barnböcker,(många nerpackade)historiska böcker, fakta m.m.
Tycker du tänker helt i rätt riktining när du ska packa upp dina böcker igen och det oavsett mode. Böcker är något helt annat. De har en själ.

Svar: Instämmer, och här är det insidan som är viktig.
Anette

Emma, Sol som sol?
2017-08-03 @ 21:21:50
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Vi tvingade oss att göra oss av med en hel del böcker. Jag lät till exempel en del trädgårds- och husböcker stå kvar i huset vi sålde. Vi gav bort på många sätt och slängde s¨dant som faktiskt var usla böcker. jag menar, Victora Holt... HU! Fick en av någon vid tillfälle.

Men vi har flera lådor magasinerade, drömmen är ett bibliotek. Ett dedikerat rum. Med två bekväma öronlappsfåtöljer, en öppen spis ...

De flesta böckerna jag äger har jag läst eller i alla fall bläddrat i, många är uppslagsverk på olika sätt och dem läser man ju inte riktigt på samma sätt.

Svar: En utrensning kommer jag nog också att göra. Har en del usla böcker och dem kan man gott kasta. Ett litet bibliotek låter mysigt.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0