Snart ett minne blott?

De senaste veckorna har det varit mycket skriverier och debatter på sociala medier angående gatumatsförsäljningen här i Bangkok.
En av de engelskspråkiga tidningar gick ut och sa att all försäljning utmed gatorna i stan skulle förbjudas och vara borta innan årets slut.
Högljudda protester kom från både säljare och köpare. Massor av människor skulle komma att mista sin försörjning och ännu fler förlora möjlighet att köpa mat, till för dem rimliga priser.
En ägare till en restaurang av bästa och dyraste klass skrev att ett sånt förbud skulle innebära slutet för riktig thaimat.
I samma veva utsågs Bangkok till den stad i världen som erbjuder bäst gatumat.
Förbudsbeslutet dementerades från olika håll och nu vet ingen vad som gäller, rörigt värre.
Antalet matvagnar har minskat drastiskt och i vissa områden upphört helt, så viss sanning låg det väl i den där artikeln.
 
 
I sanningens namn har jag många gånger svurit över bristen på framkomlighet på Bangkoks trottoarer men inte vill jag att matvagnarna ska försvinna.
Utan dem är inte Bankok, Bangkok.
Vi får hoppas att man kommer fram till någon typ av kompromiss.
 
Om inte så kommer denna syn snart att vara ett minne blott.
 
Diskussioner som rör trafiken har också pågått.
 
Den här typen av hinder har satts upp på olika platser bl.a här hos oss vid Asok.
Dessa pinnar ska hindra motorcykelförare från att fara fram på trottoarerna. På de ställen där trottarerna faktiskt är breda och bara enstaka försäljning förekommer har vi gångare istället problem med snabbåkande motorcyklar. Tror ni de lät sig hindras av lite pinnar, nej då. På ett par platser är hindren redan borttagna igen.
 
Det här, är ännu en sak som debatteras flitigt just nu. Ett förbud mot passagerare på flak.
Alla pickup-bilar transporterar folk.
Arbetsgivare kör sina anställda på det här viset, familjefäder skjutsar runt sina familjer på flaken (eller på motorcykeln). Man kan se flak som är helt överlastade med människor. Man kan till och med de dem ligga i hängmattor som dinglar på flaken.
Debatten blev åter högljudd, hur ska fattigt folk kunna förflytta sig och sina familjer om förbudet träder i kraft.
Nu tror jag att det är förbjudet och läste för ett par veckor sedan att en förare kunde få 200 THB (ca 50 kr) i böter om han trotsar förbudet. Några dagar senare läste jag att förarna skulle komma undan med en tillsägelse.
 
Säga vad man vill men Bangkok håller på att förändras.
Vi får se vad som gäller när jag kommer åter.
Nu bär det i väg mot Sverige.
 
Vi  syns och hörs om ett par dagar.
 
 
 
 
 
 
 
ajlimullersandvik.blogg.se
2017-04-26 @ 19:24:16
URL: http://ajlimullersandvik.blogg.se/

Det är svårt när förbud slår mot de mest fattiga. Här i Sverige vill man förbjuda tiggeri, och det är också just de fattiga det slår mot... vet inte hur jag ska tänka.

Hoppas du har det bra här i Sverige :)

Svar: Förbuden som gäller trafiken är ju menade att göra livet säkert men kan komma att innebära att arbetare inte har råd att ta sig till jobbet. Klart klurigt att komma till rätta med vissa problem.
Anette

Ditte
2017-04-26 @ 20:55:37
URL: http://dittemitti.se

Tack för denna rapportering om detta. Jag har följt med i pressen men det känns klart bättre när du skriver om detta. Lite rim och reson och sunt förnuft kanske skulle kunna få det hela att fungera. För många behöver ju transportera de sina och folk måste komma till sina jobb och billig mat, jättegod gatumat, är ju en del av Bangkok.
Intressant att se vad som händer, men hoppas man sansar sig.
Önskar dig en trevlig hemresa.

Svar: Ja tack så mycket. Är nu på plats i Nyköping för att umgås med mamma och lillasyster till att börja med.
Anette

Ama de casa
2017-04-28 @ 10:53:55
URL: http://amacasa.wordpress.com

Men vad tråkigt om det blev ett totalförbud för matvagnarna! Det är ju en del av Bangkoks själ...

Ser att du nu är i Nyköping igen - välkommen till Sverige! :-)

Svar: Jag tror de kommer att hitta en medelväg.Japp nu är ja hemma i ett ganska svalt Sverige. Fantastiskt frisk luft. Går emellanåt min mamma och min syster.
Nästa vecka kommer resten av vår ganska stora familj.
Anette

Biggeros
2017-04-28 @ 16:37:42
URL: http://biggeros.blogg.se/

Så tråkigt om de ska införa förbud mot gatuförsälning av mat. Jag som inte har varit i Tailand har själv skapat en bild hur det ser ut längs gatorna och trottoarer Det är en del av Tailand.
Angående om att färda folk på flak och mopeder ser väl riskabelt ut...men det är det ändå den typen av kommumikation som fungerar för de som har det sämre ställt. Visst ser jag att man måste tänka först och främst på säkerheten. Svårt att veta vad som är bäst i detta läge. Ha det nu trevligt i Sverige=)) kram

Svar: Olika beslut och förbud har ofta flera sidor. De är förstås menade att få landet på rätt väg i olika frågor men för samtidigt med sig konsekvenser som är problematiska.
Anette

Emma
2017-07-15 @ 20:51:24
URL: http://esmiith.wordpress.com

Hej! Har länge letat efter en blogg om Bangkok, kul att äntligen hitta en som fortfarande är i bruk :)

Har du någon uppdateringen på hur det ser ut just nu? Jag flyttar själv ner till Bangkok i Augusti för att bo där i en termin. mvh Emma

Svar: Hej vad kul att du hittat hit. Jag befinner mig för tillfället i Europa men återvänder till Bangkok i september. Om du söker på Richard Barrow får du både tips och nyheter. Hoppas du kommer att trivas i Bangkok.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0