Funderingar

Sittande i en solstol har man tid att fundera en hel del och den här helgen gick tankarna förstås hela tiden till Sverige, Stockholm och döttrarna.
 
Den här bilden tog jag på fredagkvällen. Lugnt och stilla.
Inte visste vi då att vi skulle nås av hemska nyheter från Sverige.
Terrordåd i Stockholm!!
 
Döttrarna uppdaterade oss om läget med jämna mellanrum. 
Själva var de i säkerhet på sina arbeten även om den ena jobbar på ett kontor på Smålandsgatan, inte så långt från Drottninggatan. 
Yngsta dottern skrev om skottlossning (vilket var fel, tack och lov), helikoptrar som cirkulerade över staden och allmänt kaos. De fick efter att allt lugnat sig, och när deras arbetsgivare gav klartecken om att få lämna byggnaden, promenera hem. Hon sa att staden var alldeles tyst trots att mängder av människor var ute på gatorna och vandrade mot sina hem. 
Ena dottern berättade att hennes väninna befunnit sig på Kungsgatan på väg till Drottninggatan när hon möttes av springande, panikslagna människor, utan att veta varför började hon också springa. 
En annan av hennes vänner hade tagit skydd i en butik, där blev han sedan sittande i flera timmar.
Jag kan bara föreställa mig hur skräckslagna de var.
Vid sådana här attacker är det bara tillfälligheter som avgör vem som får leva vidare, man kan inte förutse eller skydda sig mot den här typen av illdåd.
Jag är naturligtvis glad över att ingen av de mina drabbades men tänker också på dem som helt oskyldigt mist livet. 
 
Polisen har efter attacken fått beröm för snabb insats och proffsigt arbete. Rapporteringen från myndigheter var tydligen också bra, det gäller ju att befolkningen hålls underrättad. Det är gott att veta.
 
Jag har alltid hävdat, och det gör jag fortfarande, att varje människa måste kunna fly sitt land och kunna bosätta sig någon annanstans.
Jag kan däremot inte förstå hur man, om man flytt krig och terror, kan välja att utsätta sitt nya land och människorna där för samma hemskheter.
 
 
 
FREEDOMtravel
2017-04-10 @ 05:41:21
URL: http://www.freedomtravel.se

Ingenting logiskt kan förklara sån här galenskap. Det är bara så hemskt att enstaka människors idioti ska få ödelägga andra människors liv...!

Svar: 😢😠
Anette

Longevity - en blogg om hälsa
2017-04-10 @ 06:37:15
URL: http://madelein.se/

Ja fruktansvärt

Svar: :(
Anette

Marina
2017-04-10 @ 11:35:33
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Så tragiskt! Vi fick också fortlöpande uppdateringar från våra stockholmsbaserade döttrar och det kändes så overkligt, och gör fortfarande...

Svar: Jobbigt också att befinna sig så lång bort när man behöver varandra.Skönt att även dina döttrar är oskadda även om de förmodligen också är skärrade.
Anette

Ditte
2017-04-10 @ 18:06:35
URL: http://dittemitti.se

Alldeles fruktansvärt det som hände och bar en slump att inte fler drabbbades av detta illdåd. Fantastiskt arbete vet jag gjordes av polis, sjukvårdspersonal och medmänniskor. Men jag bli rockså upprörd hur det ens är möjligt att kunna vistats i Sverige när man är utvisad. Och det kunde ju inte någon ansvarig svara på. Jag väntar på det svaret. Fint att era nära och kära var i säkerhet, men alla var ju inte det.
Och veckan innan bussolyckan där unga människor dog och skadades för att ett bussbolag slarvat. Verkligt illa det också.
Jag var också orolig tills jag av de mina fick veta att de var i säkerhet. Många tankar hinner man tänka och jag gör det fortfarande.


Svar: Ja, och tyvärr var inte Stockholm ensamt om att bli utsatt. Det har varit mycket bedrövelser senaste tiden 😢
Anette

Biggeros
2017-04-11 @ 00:34:19
URL: http://biggeros.blogg.se

Mycket riktigt Anette!!
Jag har även svårt att förstå att man kan begå ett sådant hemskt terrordåd:( Så skönt att dina döttrar var i säkerhet och oskadda. Visst känner man sig lite utlämnad när man inte befinner sig på plats hos sina barn och anhöriga när något sådant här sker. Visst känner man rädsla efteråt det går inte sticka under stolen. Man kan ju inte sluta att planera för framtiden. Ha det bra// kram

Svar: Livet går ju vidare för de flesta av oss men sorgligt och förskräckligt när oskyldiga människor dödas.Kram
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0