Andarnas hus

De här andehusen kan man se överallt i Thailand.
Thailändarna ger andarna husrum, mat och dryck samt blommor och rökelse. 
Andarna måste nämligen hållas på gott humör, annars kan de ställa till besvär.
 
 
 
 
Det här handlar egentligen inte om Buddhism utan animism, dvs tron på att naturen är besjälad. Husen får andarna eftersom vi lånar naturen och deras hem.
Thailändarna blandar rätt friskt i sina andehus, här förekommer inslag från hinduism och en del nymodigheter.
Zebror (av plast) kan man ofta se runt andehusen och de tycks ju inte passa in, men någon berättade att de ska symbolisera trygghet. Om det stämmer vet jag inte men det ska syfta på engelskans zebra i betydelse, övergångsställe.
 
Andehusen varierar i utseende och storlek.
 
Detta lilla hus (?), eller altare, hittade jag utanför en mindre lämplig bar.
Inte så mycket matnyttigt för andarna här. Kanske en fingervisning om att man inte bör befinna sig på denna bar.
 
Här har vi å andra sidan ett stort, välförsett hus. På andra sidan fanns det lika mycket gotter till.
 
Ett mer modest hem med fina materialval.
 
Här, i vårt andehus på Domus, sitter Shivas son, Ganesh. Han blev av med sitt huvud men hans mäktiga far ersatte det med en elefantskalle.
Om man ska offra något till honom får det gärna vara en efterrätt, typ sticky rice.
 
Om man nu inte litar på att andarna kan skydda oss här på Domus så har vi förstärkning.
Den här oftast glade vakten håller koll på att inga obehöriga typer slinker in på området.
Jag hoppas att han kan hålla alla onda andar borta.
 
Själv sitter jag och väntar på lite information från min syster. Därefter ska det planeras om.
De planer jag hade för den närmaste månaden gäller förstås inte längre.
 
 
 
Ditte
2017-04-20 @ 21:31:59
URL: http://dittemitti.se

Visst är dessa andehus fina! Jag har sett en hel del av dem i Thailand och förstått vitsen med dem, men du hade med så många och så olika. Jättefina bilder på dem.
Skönt med förstärknig i ert hus och han ser ut att kunna skydda er. Säkert med lite hjälp av andar.
Förstår att det nu blir till att nu planera om.
Många tankar till dig.

Svar: Tack, Ditte. Allt är bra efter omständigheterna. Humöret åker berg- och dalbana.
Anette

Ama de casa
2017-04-21 @ 10:59:43
URL: http://amacasa.wordpress.com

Vilka fina andehus! Ja, dom flesta i alla fall :-)

Förstår att det blev ändring i planerna, ibland blir det så.
Kram

Svar: Ja, man får lov att vara flexibel och rätta sig efter omständigheterna. Ibland jättekul emellanåt oerhört tråkigt.
Anette

Biggeros
2017-04-21 @ 17:26:54
URL: http://Biggeros.blogg.se

Ja, de var många typer av Andehus. Jag är ju inte så påläst om detta så det var ju tur du berättar och visar med bilder.
Jag hoppas allt går bra även om planeringen ser annorlunda ut framöver// kram




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0