På cykel vi for omkring.......

.....då hörs nästan ingenting. 
Man måste ju anpassa sig och här ska man definitivt inte höras.
Cykel är för övrigt ett utmärkt fortskaffningsmedel i en mindre stad.
 
Tuk-tuk är också ett alternativ, men ljudligare.
 
Visst kan man promenera men har man bara ett par dagar på sig då man vill se "allt", då passar cykel utmärkt.
 
Richard på väg mot morgonmarknaden, ni ser att trafiken var nästan obefintlig.
 
Det är fortfarande lördag morgon och vi är ensamma västerlänningar på plats.
 
 
 
Baby eggplant.
På marknaden kan man hitta lite av varje och man får ha i åtanke att Laos har varit och är, ett fattigt land.
Man har varit tvungen att ta till vara på allt som går att äta.
 
Det mesta som säljs är i mina ögon ätbart och till och med gott. Men det säljs varor som jag tror att jag aldrig skulle kunna få ner.
 
Små feta maskar och deras bon, inget för mig.
 
Paddor och grodor, har jag ätit, smakar rätt bra.
 
Diverse torkade smådjur. Fladdermöss, ödlor mm.
Har jag inte ätit, hoppas jag.
 
Jag har sett det mesta på Bangkoks wetmarket, men orm har jag bara hört talas om, tills nu.
 
Styckad och klar.
 
När vi gått runt en stund hojtade maken till.
-J..lar, de har levande råttor!
Det var det nu inte, men väl nydödade ekorrar och småfåglar.
 
Ingen vacker syn och den stillade hungern ett tag.
 
Efter några timmar var ormar, ekorrar och fladdermöss glömda.
Dags för en fika.
I Luang Prabang finns flera franska caféer som säljer croissanter och andra delikata bakverk.
Trots att jag egentligen inte är en kakälskare var det svårt att motstå dessa frestelser.
 
Kaffe, glass och äppeltartar.
 
Laotiskt kaffe är smakrikt och mycket gott.
Faktum är att det numera odlas en hel del kaffe i Laos. Odlarna har fått utbildning och stöd för att odla kaffe i stället för opium.
Hörde att Starbucks börjat köpa kaffe från Laos.
 
Den inhemska ölen är också bra.
 
Vi vågade faktiskt oss på en traditionell middag, trots marknadsbesöket. Den intogs på restaurang Tamarinde och exakt vad vi åt, det har vi ingen aning om :)
 

 
 
 
 
 
Staalnacke
2016-09-13 @ 06:50:40
URL: http://www.staalnacke.se

Underbara Luang Prabang! Var där i somras och gillade verkligen denna plats. Kan tipsa om att jag lägger ut lite bilder framöver.

Svar: Vad kul att du också varit där. Ska hålla utkik efter dina bilder :)
Anette

Marina
2016-09-13 @ 10:12:40
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Rätt tufft att äta "något okänt" efter det marknadsbesöket" ;)

Svar: Japp, vi är ett modigt gammalt strävsamt par 😉
Anette

Ghugge
2016-09-13 @ 18:46:16
URL: http://ghugge.blogg.se

Å hjälp vilken häftig marknad men så mycket konstigt dom äter.
Småfåglar t o m, aj, aj inte bra, hihi!
Äventyr och häftiga upplevelser är bara förnamnet på era upptäcktsfärder, så modigt!
Ha det gott!

Ditte
2016-09-13 @ 21:53:59
URL: http://akker.blogg.se

Vad trevligt! Och att cykla runt rtycker vi om och gjorde det väldigt mycket under åren i Peking.
Inser ju mer och mer att Laos vore något för oss och säkert kan det vara bra att ta sig till just Luang Prabang.
Verkligen roligt och annorlunda med marknade och en del liknand ehar vi sett i Kina på olika ställen där man av fattigdom ätit i proncip att utom bord och stolar som har fyra ben.
Ja, den del tvåbenta varelser har förstår också gått åt.
Jättefina bilder och ett väldigt trevligt inlägg, än en gång.

Svar: Jag tror verkligen du skulle gilla den här lilla stan. Passa på att åka när det är lågsäsong som nu. Inte många turister alls.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0