Lugnet

Ofta när vi reser här i Asien är det storstäder vi besöker.
Vi har varit i Seoul, Peking, Jakarta, Kuala Lumpur, Singapore, Saigon och Phnom Penh, säkert har jag glömt någon. 
 
Den här gången bestämde vi oss för att åka till en mindre stad för att bara ha det lugnt och skönt.
När man bor i en stad som Bangkok saknar man lugn, ro och tystnad. 
 
Luang Prabang är nog det perfekta stället för att finna lugn och ro, särskilt nu när turisterna är få.
 
Lördag morgon steg vi upp i ottan för att se på när munkarna kom ut från templen och i lång rad vandrade på gatorna med sina matskålar.
 
 
Buddhist Alms Giving Ceremony, pågår under tystnad.
Trots en hel del folk på gatorna så var det så tyst och stilla.
 
 
Varje morgon före kl sex går stans munkar ut på gatorna för att få mat. Som buddhistmunk får du inte äta efter klockan elva på förmiddagen så det gäller att få ihop ett skrovmål så man står sig. Det är förstås extra viktigt för de unga novismunkarna som står i växten. Om jag förstått rätt ska maten vara en allmosa och att man som givande kvinna absolut inte får vidröra den behövande munken.
Jag vet inte om detta i dag mest är en tursistattraktion eller hur hårda reglerna för intag av föda är.
 
Eftersom det vid den här årstiden är väldigt skralt med turister var det ortsbefolkningen som stod för allmosorna, mest bestående av ris.
 
Efter att ha sett munkarna vandra, gick vi hem och åt frukost.
Om man stiger upp tidigt hinner man med mycket.
I nästa inlägg ska ni få se bilder från morgonmarknaden, jag är glad att vi åt frukost innan vi gick dit ;)
Ditte
2016-09-12 @ 10:50:41
URL: http://akker.blogg.se

Jag förstår verkligen att det är skönt att byta ut bullret i Bangkok mot lugnet här. Och en helt annan luft är det säkert också.
"Morgonstund har guld i mund" sägs det och kanske gäller det även munkarna....
Och som besökare hinnar man ju mycket om man är uppe med tuppen.

Svar: Ja, det gäller att utnyttja dagarna :)
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0