11-timmars dag

Gårdagen blev en lång, härlig, inte alltför ansträngande dag.
Det ena ledde till det andra.
 
Jag gick hemifrån kl 09.20 för att ta skytrain ner till National Stadium. BTS-stationen ligger i anslutning till det enorma varuhuset MBK, men nu var det Bangkok Art and Culture Center (BACC) som var målet för dagen.
 
BACC är en häftig lokal.
 
Välkomnande konst på gatan utanför.
 
Där pågår just nu en fotoutställning med svartvita bilder tagna för 100-150 år sedan.
 
 
Där fanns foton på kungligheter, expats, lokalbefolkning och olika platser runt om i Bangkok.
Kul att se vilken enorm förändring staden genomgått.
 
Vid lunchtid promenerade hela gänget (vi var sju damer och en herre) vidare till Jim Thompsson´s House för att få något att äta. Där serveras mycket god, traditionell thaimat. Jag åt för första gången "Larb", vet inte hur jag kunnat missa den rätten under mina dryga två år här.
Larba passar mina smaksinnen mycket bättre än Phad thai som jag oftast tycker är alldeles för söt.
 
Mätta och belåtna mötte några av oss upp ännu ett par svenskor i Siam Paragon för att gå på bio.
 
I väntan på en film kan man fika.
 
Bio är en utmärkt förströelse i extremt varmt och fuktigt väder. Salongerna är alltid svala, har sköna fåtöljer och gott om plats. En biljett kostar dessutom bara runt 30 kr, en viss skillnad mot svenska priser.
Vi såg "The girl on the train", en ruggig historia.
 
En i gänget kläckte, efter bion, den briljanta idén att fortsätta tillsammans, vi var samtliga gräsänkor, så varför gå hem till varsin tom lägenhet?
 
De blev ett stopp på Hemingway´s (som tyvärr snart ska slå igen) och sedan, kvällsmat med räkfrossa på Cajutan.
Vilken heldag.
 
 
Dygnet avslutades för mig med en smärre adrenalinchock.
När jag sovit någon timme öppnades sovrumsdörren och en stor mansfigur trädde in. Det tog ett ögonblick innan jag förstod att det var maken som anlänt ett dygn tidigare än planerat.
Somnade sedan lugnt om.
 
Skönt att vara pigg och rask igen, ser fram emot helgen, som förhoppningsvis blir helt olik förra helgen.
Vi hörs.
Ditte
2016-10-20 @ 21:03:32
URL: http://akker.blogg.se

Vad trevligt med en heldag i BKK och det innebär ju också att du är pigg igen.
Jag känner igen Jim Thompson´s hus och var där första gången redan 1980. Har även några saker kvar i siden som jag handlade där. Jodå. de används. Har även för några år sedan besökt outleten och handlat där. Rekommenderas.
Larba har jag inte prövat men får nog göra det.
Roligt med fotoutställningen också.Mycket att se och lära sig.
Tack för detta, jag gillar ju BKK:

Svar: Bangkok är en härlig stad på många sätt. Här finns massor att se och göra.
Anette

Marina
2016-10-21 @ 03:00:19
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Den filmen var jag på väg att se igår som "gräsänkesysselsättning" men ångrade mig, kanske ett felbeslut alltså. Här är det likställd med att kliva in i ett kylskåp att gå på bio, det gäller att ha väskan full med extrakläder, annars finns det risk för köldskador ;)

Ghugge
2016-10-21 @ 17:38:46
URL: http://Ghugge.blogg.se

Så mycket intressant du får vara med om!
Fantastiska foton om man betänker hur gamla dom är.
På den tiden kunde dom sin sak från grunden.
Trevlig helg🙏




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0