Sveriges näst största stad

Göteborg är en mindre storstad (ca 550 000 invånare) med en promenadvänlig stadskärna.
När maken jobbade vandrade jag runt i staden.
 
Statyn Poseidon (Carl Milles) är nog Göteborgs mest kända landmärke. Poseidon ses på Götaplatsen och har stått där, längst upp på Avenyn sedan 1931.
 
Spårvagnar är väl typiskt för Göteborg?
 
 
Feskekörka vid Rosenlundskanalen är också en av stans sevärdheter. Här säljs sedan år 1874 färsk fisk och skaldjur.
 
 
Skärgårdsfiskare
 
Ett hörn av Järntorget i stadsdelen Haga. Torget är charmigt men rätt rörigt eftersom det är en knutpunkt för spårvagnarna.
 
Haga är en fin stadsdel med en hel del butiker. Jag var där i tisdags, på förmiddagen och då var det ganska folktomt. Jag kollade in de fina husen.
 
 
På min promenad såg jag denna långa trappa och eftersom jag var i behov av motion gick jag upp för de 198 stegen. 
Kaponjärtrappan leder upp till Skansen Kronan. En liten försvarsanläggning från slutet på 1600-talet
 
 
Byggnaden fungerade som fängelse en period under 1800-talet.
Utsikten på Risåsberget var utmärkt, åt alla håll.
 
Vy över Göteborg.
 
Oscar Fredriks kyrka som syns i mitten är en stor, vacker kyrka från slutet på 1800-talet.
 
Promenaden gjorde mig hungrig och jakten på mat började.
 
Jag bestämde mig för en räksallad som intogs på Avenyn. Gott!
 
En kopp kaffe på Cafe Grindstugan utanför Trädgårdsföreningen.
 
Detta par väckte viss uppmärksamhet under sitt träningspass.
 
 
 
Promenaden lider mot sitt slut.
 
Här vid Drottningtorget bodde vi.
Det gamla Posthuset har blivit hotell.
 
På tisdag eftermiddag åkte vi en tur till Hönö där vi umgicks med Richards syster, hennes man och dotter.
Det blev en fin kväll med god mat och trevligt sällskap.
 
Christian och Richard sköter grillen.
 
Tyvärr blev det bara ett kort besök men det dröjer ju bara några veckor tills vi ses igen, då i Italien. (bilden är lånad från Mias facebooksida)
 
Nu gäller det att njuta de sista dagarna här i Sverige.
 
 
 
FREEDOMtravel
2016-07-07 @ 11:40:50
URL: http://www.freedomtravel.se

Göteborg är en fin stad.Ganska längesen vi var där. Och sådär ser det INTE ut när vi tränar, haha ;)

Svar: Ett par pojkar 10-12 år passerade och var först riktigt imponerade av träningsparet men sen ryckte de på axlarna och sa högt "asch förstår inte varför, det finns ju faktiskt gym".
Anette

Ditte
2016-07-07 @ 23:16:22
URL: http://akker.blogg.se

Tack för ett trevligt besök där du visade mig "ditt" Göteborg. Härliga bilder från en fin stad. Inser att det var alltför länge sedan jag var där.
Men det får jag ändra på....
Mysigt att också passa på att träffa släktingar.
Önskar dig fortsatt fina dagar i Sverige och en härlig vistelse i Italien.

Svar: När jag var ung och bodde i Karlskrona tyckte jag att Göteborg var en jättestor stad, den har krympt väsentligt 😉. Fin stad är det i alla fall.
Anette

Biggeros
2016-07-08 @ 15:31:24
URL: http://biggeros.blogg.se/

Jag tycker Göteborg är en jätte mysig stad. Tack för turen och bilder. Du verkar ha haft en härlig sammankomst med släktingar. Ha det bra😚😙

Svar: Visst är Göteborg en trevlig stad, hade lite otur med vädret men stundvis var det jättefint.
Anette

Marina
2016-07-08 @ 16:39:50
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Fina göteborgsbilder!

Svar: Tack, en liten del av Göteborg, hann inte med så mycket :)
Anette

Camilla
2016-07-10 @ 11:25:48

Vilka fina reseskildringar du skriver! Ha en riktigt skön semester.

Svar: Tack Camilla, önskar dig det samma.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0