Italienska små byar

I dag har vi gjort en liten tur med bilen. Vi åkte en bit längs Nerviafloden i dalgången öster om den vi bor i.
 
Här ser ni Dolceaqua. Byn ligger på båda sidor om floden och binds samman med en 33 meter lång, gammal stenbro. Det är en anrik by där den mäktiga familjen Doria hade sitt säte under 15 00 - talet. Här finns vingårdar och vinet som produceras här kallas Rossese eller vino di Dolceaqua.
 
Här ser ni den vackert belägna byn Apricale
 
Ser ni cykeln på kyrktornet?
 
Byn är full av väggmålningar.
 
Utsikten i Perinaldo är magnifik men här vill jag inte bo.
Vägen mellan Apricale och Perinaldo är så smal att det inte  finns utrymme för att möta en annan bil och dessutom saknas skyddsräcken på  störrre delen av vägen. En suck av lycka undslapp mig efter varje kurva.
 
 I denna gränd fick vi njuta operasång.
 
Sista stoppet, Ventimiglia, här stannade vi för lunch. Pasta Puttanesca på Pasta Basta, al dente.
 
"Venti, som staden heter till vardags är en typiskt italiensk stad. Bullrig, rörig och charmig, jag gillar den mer och mer. Inget tillgjort eller tillrättalagt. 
Staden är gammal och Via Julia gick igenom stan som faktiskt har en gammal amfiteater.
Turisterna lyser med sin frånvaro förutom på fredagar då fransmännen och turisterna kommer i horder för att besöka den stora marknaden. Italienska skinnväskor är populära.
 
En vanlig söndag i Ligurien 😊
 
 
 
 
 
Biggeros
2016-07-25 @ 17:41:15
URL: http://biggeros.blogg.se

Vilken tjusig by med den gamla byn ocg alla dessa fina målningar. Pasta är ju så smarrigt så jag förstår att ni njuter av välbefinnandet:)) kram

Svar: Jättehärligt ☺. Kram till dig
Anette

Mille
2016-07-25 @ 19:53:20

Fina små byar, Apricale som jag besökt en av mina favoriter.

Svar: Jo, det är en fin liten by 😊
Anette

Ditte
2016-07-25 @ 22:04:12
URL: http://akker.blogg.se

Vilken trevlig bergstur! Och jag är så fascinerad av dessa byar som klättrar upp på berget. Men jag är också orolig för dessa smala vägar....
Byn ni besökte med denna läckra gränd med operasång hade jag gärna följt med till och även på resten av turen.
Ventimiglia har jag besökt många gånger och inte bara på fredagarna...
Tack för turen och de fina bilderna.

Svar: Ja, det är häftigt hur de valt att bygga byarna på bergen ibland långt från allt annat. Vackert är det .
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0