Snacks

Att äta insekter börjar tydligen bli trendigt och kommer kanske att bli ett måste om maten ska räcka till oss alla. FN har till och med gått ut med att vi (ni) i Europa och Nordamerika måste vänja oss vid tanken.
 
Jag vill vara både klimatsmart och trendig så naturligtvis har jag provat.
 
Skorpioner väntar jag lite med.
De feta larverna ni ser längst ner är enligt försäljerskan en riktig delikatess, även de får vänta för min del.
 
Riktigt proteinrika godingar.
 
Man måste släppa spärren för att våga. Igår släppte Stina, Richard och jag på våra spärrar och åt varsin pytteliten, hårt stekt gräshoppa. Smaken var inget vidare, smakade mest härsken frityrolja.
Jag hade dessutom lite svårt att svälja de knastertorra benen, vilka låg kvar i munnen tills jag fick tag på en changöl. Nu har jag i alla fall testat, gör nog inte om det.
 
Etfersom jag inte står i växten kanske jag kan dra ner på proteinerna och istället satsa på vitaminerna.
 
Tangerine
 
Pomelo och små bananer
 
Jackfruit, världens största frukt.
 
Det kommer att bli svårt att vänja sig av med alla goda tropiska frukter, den dag det är dags att flytta hem.
Jag hoppas dock att insektstrenden vänder neråt snarast.
 
 
 
 
Bosse
2016-01-09 @ 15:56:39

Tror du att kackerlackor, mördarsniglar oc gråsuggor kan vara något för framtiden i Norden? Föredrar nog dina härliga Thaifrukter.

Svar: Kanske är det lika bra att testa en gråsugga, så du vet hur den ska tillagas, låt bli sniglarna. Vet inte om jag vågar komma förbi på mat.
Anette

Ditte
2016-01-09 @ 17:41:55
URL: http://akker.blogg.se

I Peking och på nattmarknaden har jag då och då provat dessa insekter. Alltså väldigt lite, men provat har jag.
Jag har testat en liten bit gräshoppa och en ytterst liten bit skorpion. Men precis som fö rdig blev de kvar i munnen och när jag gurglat mig med vatten så kunde jag slå runt på kinesisk "tsingdao" ölen.
Inser att jag mer kör på vitaminer, har växt klart.
Roligt att läsa om din reaktion och att se bilderna.

Svar: Du är modig, har sagt det förut. Vitaminerna är så mycket godare, eller hur?
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0