Botanik

Jag försöker lära mig lite om Asiens växter men det är inte helt lätt.
Att ta bilder på växterna för att sedan försöka hitta information funkar ibland, men ibland finns inga svenska eller engelska namn att hitta och då är det svårt.
 
Den här vackra blomman sitter på en buske som heter Lilawadee på thai (latinska namnet är Plumeria).
 
Jag tror det här är lotus, har lite svårt att se skillnad på dem och vissa näckrosarter.
 
Frökapslar från Lotusblommor.
 
Spansk mossa växer i regnskogen. Jag brukar köpa den på växtmarknaden för att ha som dekoration runt mina orkideer.
 
Pandanusfrukt heter denna skönhet. Den växer på ett litet träd som på många sätt liknar en palm. Här i Thailand tror jag inte man äter den.
 
Jackfruit är inte min favoritfrukt.
Den är gigantisk frukt som kan väga ända upp till 50 kg.
 
Visste ni att bananerna härstammar från sydöstra Asien?
Bananerna här är små men väldigt goda.
Har ni sett en bananblomma förut?
 
Tja, det var några av de exotiska växter som finns här.
 
Emma -Merakibeauty.se
2016-02-10 @ 09:10:53
URL: http://merakibeauty.se

fina bilder :)

Svar: Tack :)
Anette

Mille
2016-02-10 @ 13:09:09

Vilka vackra bilder. Behöver ses idag då snön faller i stora shok. Längtar.

Svar: Snart har du vår :)
Anette

Marina
2016-02-11 @ 04:52:39
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Fina bilder! Visst är det kul att försöka klura ut vad de olika växterna heter på svenska.

Svar: Kul men svårt :)
Anette

Ditte
2016-02-11 @ 18:30:36
URL: http://akker.blogg.se

Tack för denna lektion och en del nytt lärde jag mig.
Nu ska jag batar komma ihåg dte också så jag får ta en eller ett par repetitioner.
Vackra bilder och nu ska jag igen memorear.

Svar: Det kan vara lite problematiskt att få ny information att fastna ;)
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0