Vandring

Att vandra i bergen får man nog se som ganska bra träning.
Vi gör varje år några vandringar i området där vi bor.
Vår senaste vandring gick runt till grannbyarna, Collabassa, Airole, Fanghetto och tillbaka till Olivetta.
En tur som tar några timmar, inklusive mat-, dryck- och badstopp.
 
Olivetta på håll.
Här är vi på väg mot Collabassa, som knappt kan kallas by. 
 
Det är oftast enkelt att följa markeringarna som visar vägen men de är inte alltid i så här bra skick eller väl placerade.
 
Hit eller dit?
Ibland är det pilar som gäller.
 
Tidsangivelserna stämmer hyggligt, oftast går man lite fortare än vad skylten säger.
 
Airole är den byn med flest invånare. Här finns flera barer och ett par restauranger, här finns en affär, två kyrkor och en skola för unga elever.
Byn är från medeltiden och här bor nu flera konstnärer och arkitekter som renoverat husen på bästa sätt.
 
I byn finns många smala, slingrande gränder.
 
Fanghetto är en pytteliten bergsby med bara en handfull invånare. 
Vi brukade hyra ett litet boende här innan vi bestämde oss för att köpa eget.
Byn har en underbar utsikt över Royaflodens dalgång.
 
Naturligtvis har även Fanghetto en liten kyrka.
 
Bästa flodbadet.
 
Marisa är en 53 år gammal butik som ligger precis nedanför Fanghetto på gränsen till Frankrike.
Här stannar fransmännen för att handla alkoholhaltiga drycker och cigaretter eller för att bara ta en kaffe.
Vi fyllde på våra magar med lite gott innan vi började den jobbiga vandringen tillbaka till Olivetta.
Ett träningspass som hette duga.
 
FREEDOMtravel
2016-08-19 @ 09:51:21
URL: http://www.freedomtravel.se

Charmigt och vackert! Och jag kan tänka mig att det där är bra träning! Vi har äääntligen börjat med vårt träningsprogram igen efter långt uppehåll, ganska skönt faktiskt :)

Svar: Bra av er att ha ett träningsprogram. Efter allt jag ätit i sommar funderar jag på att anlita en PT, kostar inte speciellt mycket i Thailand. Är tyvärr av naturen rätt lat så en slavdrivare vore toppen 😉
Anette

Ditte
2016-08-19 @ 18:36:01
URL: http://akker.blogg.se

Väldigt vackert och det känns också som om inte de större turistströmmarna hittat hit . Inte ännu!
Bra träning att vandra.
Har vandrat en del förr i svenska fjällen och i bergen runt Gardasjön och längs Cinque Terre , mellan byarna. Men detta ser ut att passa mig väldigt bra.
Jättefina bilder och verkligen gör mig intresserad.

Svar: Vandringslederna vid Cinque Terre är definitivt mer besöka än de i vårt närområde.Det går en väg till Sospel precis förbi vårt hus och den är ganska välbesökt. När vi gjorde turen runt våra byar mötte vi inte en kotte. Lugnt och vilsamt för knoppen, lite mer arbetssamt för kroppen. Antar att du tycker om att vandra eftersom du gärna rör på benen och ser dig omkring. :)
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0