Solskydd

Här i Thailand anses det vackert att ha ljus hy och skyddar sig för solen gör alla.
Ett paraply är perfekt på Bangkoks gator, allra helst nu när det är regnperiod och vädret kan skifta på bara några minuter.

  
Trots att vi är inne i den blöta perioden är det solen som dominerar, men visst är det bra att kunna använda sitt solskydd även som regnskydd när skyfallet anfaller.
 
Det finns förstås andra sätt att skydda sig mot solen. En stor hatt och rejält med kläder hindrar också UV-strålarna från att färga din hud solbrun. Tänk att gå klädd så här i 35 graders värme!
 
Vi nordbor använder ju solskyddsfaktor för att skydda oss mot att bli brända och utveckla hudsjukdomar. I Thailand (och större delen av Asien) är det bara färgen som räknas, man vill vara så ljus i hyn som möjligt.
När man ska köpa solskydd på burk är det nästa omöjligt att hitta en lotion utan "whitening".
Populärast är nog "snigelkrämen" från Korea. 
 
                            
 
Tyvärr finns här unga kvinnor som till och med bleker sin hy med klorin, man kan inte låta bli att fundera på vilka skador det kan ge på sikt.
 
Vi behöver sol och D-vitamin men i lagom dos och skydda sig för solen bör man göra, även om vi svenskar älskar att sola måste vi vara försiktiga.
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
Emma, Sol som sol?
2016-08-31 @ 14:12:55
URL: http://solsomsol.blogspot.com

Tänk vad vi människor är konstiga ändå! De som har mörk hy vill bli vitare, de med vit hy vill bli mörkare. De med rakt hår vill ha lockar, lockiga vill ha rakt.

Sanslöst!

Men visst är det vettigt att skydda sig mot solen. Första tiden i Spanien sökte man solstrålarna som den inbitne svensk man är. Nu börjar man inse skuggans fördelar, i alla fall såhär års. Men i "vinter" kommer man jaga solen igen.

FREEDOMtravel
2016-08-31 @ 23:47:57
URL: http://www.freedomtravel.se

Jag känner igen det där med att kvinnorna skyddar sin hud från bland annat Vietnam. De tyckte att jag "förstörde" min... ;) I Kenya såg vi en kvinna som blekt sin hud så illa att hon var alldeles fläckig. Det såg hemskt ut, tragiskt.

Svar: Vi är för fåfänga för vårt eget bästa 😑
Anette

Ditte
2016-09-01 @ 22:23:11
URL: http://akker.blogg.se

Jag tror det är klokt att skydda kroppen och kanskefrämst ansiktet från den starka solen och vi vet ju hur mycket solen kan skada oss.
Känner igen detta med vit hy från Kina och brun vill man absolut inte bli.
Och en hatt med brätten eller en keps på är en bra början att skydda sig.
(Jag har ju betalat ett högt pris för mitt solande tidigare i livet och har också brännt mig rejält. )
Allt ska ske med måtta.

Svar: Att vara ute i solen är underbart och energigivande men som du skriver, med måtta.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0