Gorges du Verdon

Vi är ganska vana vid de mest hisnande bilfärder.
Jag blev därför nästan lite besviken för att inte vägen längs Verdonfloden var värre, mindes den som ganska otäck. Det var säkert femton år sedan vi sist var där och vi har varit med om ett och annat sedan dess.
 
Gorges du Verdon kallas ibland för Europas Grand Canyon. Det kanske är att ta i men vacker och rätt spektakulär är den i alla fall.
 
Vi tog motorvägen från Ventimiglia och nästan ända bort till Aix-en-Provence där vi åkte norrut.
Vi ville åka längs med floden från Moustiers-Ste-Marie till Castellane.
 
Efter en förmiddagsfika i en liten by vars namn jag glömt for vi sedan igenom massor av lavendelfält, tyvärr överblommade.
 
Blommade gjorde däremot solrosorna.
 
Här är vi framme i vårt första stopp, Moustiers-Ste-Marie.
 
Bakom byn finns en hög klippa med ett kapell från 1100-talet.
Dessutom hänger en 227 m lång järnkedja över ravinen och mitt på kedjan dinglar en guldstjärna, den byttes ut 1957 men sägs härröra från 1200-talet.
 
Evelina och jag väntar på lunch.
 
Lac de Ste-Croix.
 
Turkost och vackert.
 
Resan fortsätter, ganska högt ovanför floden.
 
Ett dopp på vägen blev det, svalt och skönt.
 
Vi hade bokat ett hotell i Castellane.
 
 
Castellane är en fin liten fransk stad, även här finns ett kapell på den höga klippan ovanför staden.
Vi vandrade runt, drack lite vin och njöt.
 
 
Vi blev lite trötta och efter att ha kollat in de boulande fransmännen tog vissa en tupplur innan det åter var dags för shopping och mat.
 
 
 
 
 
FREEDOMtravel
2016-08-18 @ 16:59:32
URL: http://www.freedomtravel.se

Haha, intressant att ni nästan blev lite "besvikna" på branterna! Men kanske blir det så om man återvänder? Vi tyckte att det var fantastiska vyer och med en stor husbil kör man inte alltför fort, haha. Fina bilder!

Svar: Förstår att det var lite mer spännande att åka med husbil, vi hade en liten smidig sak.Vyerna är fantastiska och man blir alltid lika tagen.
Anette

Ditte
2016-08-19 @ 18:26:14
URL: http://akker.blogg.se

Jag läser, tittar och njuter. Väldigt vackra bilder!
Har varit här ett par gånger och området är så fint.
Men jag minns också att jag tyckte det var brant.
Förstår att ni alla njöt av turen hit. Och att vila lite var nog behövligt.
Tack för detta1




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0