Peking

Himmelska fridens torg, världens största torg, ytan mäter 765 x 285 m (har hittat lite olika uppgifter) och lär kunna rymma ca en miljon människor.

Tack och lov var vi inte så många på plats i onsdags när Richard och jag var där.
 
Det var här som det 1989 pågick demonstrationer för demokrati och emot korruption, demonstrationer som slutade i en massaker där ca 3000 människor (mestadels studenter) dödades eller skadades.
Det var svårt att tänka sig för nu var allt så stilla och lugnt.
 
Himmelska fridens port, som leder in till Förbjudna staden, vaktas noggrant.
 
Mao Zedong har fortfarande ett vakande öga ut över torget.
 
Den förbjudna staden fick sitt namn för att inga vanliga människor fick komma in där, endast kejsarens familj, ämbetsmän, tjänare, vakter och högt uppsatta adelsmän fick vistas på området.
Det är ett enormt palatsområde som lär omfatta 999 byggnader med sammanlagt 9999 rum.
Det var bostad för 24 kejsare innan det år 1924 öppnades upp efter att den siste kejsaren fördrivits.
 
Den förbjudna staden är i dag ett attraktivt turistmål och besöks dagligen av stora mängder människor.
 
 
Ett av många gigantiska kopparkärl. De användes för att samla in vatten som kunde användas vid bränder.
 
 
Vallgrav.
 
Det var lite svårt att få grepp om hur stort området faktiskt är, här ser ni en vy ut över taken.
Tyvärr var det en disig dag med en del smogg i luften, vilket skymde utsikten rejält.
Smoggen i Bejing (Peking) är ett stort problem. Vi hade tur, det var inte så illa när vi var där men visst kändes det i hals och näsa (det sved) att luften var dålig.
Jag vart lite trötter för vart jag än gick så var det nån som ville "spötte runt mina fötter".
Pekingborna hostar, harklar sig och spottar till höger och vänster, efter att ha varit i staden förstår jag varför.
 
 
 
 
 
Ditte
2016-04-18 @ 19:26:38
URL: http://akker.blogg.se

Vad trevligt för mig att via dig få komma tillbaka till Peking och jag ser och njuter av bilderna trots att luften ser lite opigg ut. Luften varierar verkligen. Spottningen retade jag mig också på men den har ju sin förklaring.
Och jag lämnar den till dig. Ja, det finns fler förklaringar i och för sig...För det spottas och harklas även när det är helt klart.
Härliga bilder! Tusen tack!

Svar: Jag förstår att det är kul att se bilder från den stad du bott i och verkar ha haft en underbar tid i. En fantastisk stad på många sätt.
Anette

FREEDOMtravek
2016-04-19 @ 06:26:52
URL: http://www.freedomtravel.se

Spännande! Jag har varit i Kina två gånger och det är verkligen ett fascinerande land! Hemskt med smoggen ...

Svar: Vi hade ändå tur, smoggen lättade och sikten blev bättre.Den här årstiden är inte så illa som det kan vara på vintern, men visst är det bedrövligt.
Anette

Mille
2016-04-19 @ 10:14:56

Måste varit fantastiskt att se med egna ögon och uppleva dessa kända platser.

Svar: Minnen för livet :)
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0