Kinesiska muren

Att besöka muren, ett av världens sju underverk, stod högst på min lista (maken har varit här tidigare).
Ett besök i Peking utan att se muren, var förstås otänkbart.
Vi åkte till Mutianyu, ca 6 mil utanför Peking, här är det nämligen inte fullt så många turister som på vissa andra platser. Muren nära Peking är byggd av sten och har renoverats, vi turister kan därför ganska bekvämt traska runt på den,
Vi var naturligtvis ganska många som vandrade på muren ändå.
Vi hade tur, vädret var soligt och sikten riktigt bra.
 
 
Världens största och längsta byggnad har mer än 10 miljoner besökare om året.
Man kan hitta olika uppgifter om hur lång muren är och nya mätningar görs emellanåt, dessutom hittas ibland delar som man inte känt till tidigare. 600 mil eller längre tros den i alla fall vara.
 
 
 
 
Sista biten var riktigt brant.
 
Går man lite längre än de flesta andra orkar, får man vara nästan för sig själv.
Det var makalös utsikt den här dagen.
 
Jag är glad att fått se muren, en av mina drömmar som uppfyllts.
 
 
 
 
Mille
2016-04-19 @ 17:11:04

Förstår det var din dröm att se Kinesiska muren. Hade jag haft den möjligheten skulle det vara min dröm också. Men som vanligt så fint att följa med, du ger oss helt fantastiska bilder.

Svar: Tack, Mille :)
Anette

Ditte
2016-04-19 @ 23:43:45
URL: http://akker.blogg.se

Så underbart! Här har vi varit så många gånger och vaje gång tyckt att det varit en fantastisk upplevelse. Förstår att du är glad över att ha varit här. Och ett bra val att åka till Mutianyu.
DEt finns ju fler ställen som är mer orörda som Simatai men då blir det en längre resa .
Åkte ni rodlarna ner? Eller gick ni...
Och tur med vädret hade ni också!
Tack för att jag kom hit igen via dig.

Svar: Cablecar upp och rodel ner, kul.Underbar dag :)
Anette

Monica
2016-04-20 @ 07:45:32

Hej, jag har följt dig och din blogg sedan dottern skulle till Bangkok för två år sedan.jag tycker att du tar härliga bilder och skriver så intressant! Din blogg är toppen :-D

Svar: Vad roligt Monica, jag minns att vi hade lite kontakt precis när vi flyttat till Bangkok.Kul att du fortfarande läser om Thailand, din dotter är väl tillbaka i Sverige sedan länge? Kanske är du sugen på en resa österut? :)
Anette

FREEDOMtravel
2016-04-20 @ 08:00:23
URL: http://www.freedomtravel.se

Det är klart att ni skulle se muren! Jag har faktiskt varit där två gånger, men båda gångerna på det mest turistiga stället ;)

Svar: Det var en del turister även här men vi var vid muren på en torsdag och de flesta besökare kommer på helgerna. Även många kineser vill ju se muren. Fantastisk upplevelse, eller hur?
Anette

Biggeros
2016-04-20 @ 12:09:41
URL: http://biggeros.blogg.se/

Wow, den vyn och erfarenhet av att se en av de 7 underverken är oslagbart!! Skulle inte för mitt liv missa det när man är i Peking. Även motion fick ni erfara. Kram på dig

Svar: Jättehäftigt och visst fick vi motion också, det kan behövas.Kram till dig :)
Anette

Stina
2016-04-20 @ 12:47:52

Vilka fina bilder.
Muren är på min bucket list..

Svar: Åk så fort du kan, du kommer inte att ångra dig :)
Anette

Monica
2016-04-20 @ 21:12:19

Så kul att du kommer ihåg mig. Jodå dottern är hemma igen. Tänk vi ska faktiskt till Thailand i sommar och tar 3 dagar i Bangkok på vägen hem :-)

Svar: Spännande, när åker ni och vilka platser ska ni mer besöka?Jag åker hem till Sverige om en vecka, precis som förra året ska jag jobba ett par månader, man får ju inte vänja sig av med det helt och hållet. ;)
Anette

Monica
2016-04-21 @ 08:10:50

Vi åker den 19 juni,"mellanlandar" på en ö Koh yao yai öster om Phuket,sen till Krabi i 8 dagar och. Bangkok efter det.
Hoppas du får en skön sommar hemma i Sverige :-)

Svar: Det låter jättehärligt. Önskar dig en bra resa.
Anette

Mia Ahlstrand
2016-04-21 @ 09:23:50
URL: http://miasmix.blogg.se/

Vad roligt! Förstår din känsla exakt. Var själv där för några år sen och vi har flera liknande bilder :) Du kan kolla: http://miasmix.blogg.se/2013/may/kinesiska-muren.html

Svar: Kollade in, vi var på samma plats.Vilka fina bilder ni tog, man ser att våren var längre kommen när ni var där. Grönt och fint runt muren.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0