Sett mig omkring

I Seoul finns rester av en gammal stadsmur som en gång skulle skydda staden från inkräktare.
Muren byggdes 1396 runt staden som på den den tiden hette Hanyang.
Den var  18 km lång och 12 meter hög. Den har restaurerats flera gånger och det finns inte så mycket av den ursprungliga muren kvar.
 
 
 
Om man åker till Naksan Park, som ligger på en av kullarna mellan vilka muren gick, kan man gå utmed muren och titta ut över staden åt alla håll.
Jag har varit där och sett mig omkring, tyvärr var det lite disigt. Utsikten var bra men den blev inget vidare på bild.
 
 
 
Mogna persikor, goda.
 
Inte alltid lätt att veta var man är eller vart man är på väg.
Eftersom jag inte hade någon tid att passa spelade det ingen roll.
 
Glad blev jag när jag på min väg nerför berget fick se foton och målningar hängande i en liten trädgård.
Gick in och från trädgården kunde man fortsätta nerför en lång trappa....
 
 
 
... väl nere såg jag hur vacker trappan var.
 
Jag hade, utan att veta om det, kommit ner till den lilla byn Ihwa Village.
 
Här fanns så mycket att titta på. Väggmålningar, målade trappor, trevliga små fik och udda installationer. 
 
 
 
När jag gått runt i den lilla byn en stund fortsatte jag längs med muren ner mot stan.
Här är en av stadsportarna som restaurerats för att så mycket som möjligt se ut som originalet.
 
Visst är det underbart med små oaser bortom storstadsvimlet.
Passar bra för mig som inte är så shoppingvillig.
Mille
2015-10-22 @ 17:50:24

Fina bilder som vanligt. Trodde nästan det var Kinesisa muren. Gå inte på fel sida gränsen. Tänk dig för lilla vän.

Svar: Det går bra att gå på båda sidor. Säkert och välordnat. :)
Anette

Monica
2017-04-20 @ 05:31:35

Toppenbra tips! Tack vännen

Svar: Ingen orsak :)
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0