Världens största utomhusmuseum?

Vi var fem Bangkokfruar som igår cyklade Thailand runt på 180 minuter.
 
Innan cykelturen besökte vi Erawan Museum som ligger några mil utanför Bangkok.
 
Det är en väldigt udda byggnad (tyvärr har jag inga bra bilder eftersom jag var för nära själva byggnationen.
Museet inryms i en jättelik trehövdad elefant som är gjord i brons och väger 250 ton, är 29 meter hög och 39 meter lång. Dessutom står elefanten på ett 15 meter högt fundament. 10 år lär det ha tagit att färdigställa denna häftiga byggnad.
 
 
Här, en vacker trappa i en stor sal på fundamentets andra våning.
 
 
För att komma upp i elefanten kunde man antingen ta hissen i dess vänstra bakben eller trappan i dess högra.
Vi tog den ringlande trappan och kom då upp i elefantens mage.
 
En stor sal fylld med Buddhor på våning två, i magen.
 
På första våningen i magen, kunde man via ett litet fönster, blicka ut över omgivningen.
 
Efter en kort regnskur, då vi passade på att ta en kopp kaffe, fortsatte vi till Ancient City, som är ett Thailand i miniatyr. Dock inte helt litet.
Det är ett område som i formen ser ut som Thailand, området är knappt en kvadratkilometer stort.
Här hyrde vi cyklar och tog oss sedan runt (och kors och tvärs, och fram och tillbaka) hela landet.
 
 
 
 
Vissa byggnader är original, andra kopior i normal storlek.
Att ta sig runt i området är ett bra sätt att lära sig lite om Thailand och dess kultur.
 
Roligast var nog Sala of 80 Yogi.
På sidorna av den här pergolan eller gången fanns det 80 skulpturer av människor i olika yogapositioner.
 
 
 
Eftersom den svala perioden låter vänta på sig var vi något trötta och svettiga efter tre timmars cyklande, men det var det värt.
Ytterligare en rolig och givande dag lades till handlingarna.
 
Idag har Susanne, Maria och jag varit på IKEA och inhandlat julskinkor.
När det handlar om matvaror på IKEA, då gäller först till kvarn.
 
Mille
2015-11-18 @ 17:36:58

Som vanligt Anette helt underbara bilder.

Svar: Tack, Mille. :)
Anette

Ditte
2015-11-18 @ 22:40:52
URL: http://akker.blogg.se

Vad häftigt! Vilken njutflykt! Här hade jag så gärna varit med! På allt! Jättefina bilder och jag är tacksam för denna tur.
Vad gäller Erawan så har jag en gång bott på hotell Erawan i Bangkok, men det var 1980.Minns att dte var riktigt lyxigt och med vår budget då beställde vi en frukost till rummet att dela på.
Känner att Thailand lockar och det får jag leva med.

Svar: Det finns fortfarande ett Grand Hyatt Erawan Hootell, femstjärnigt. Var det där du bodde?
Anette

Marina
2015-11-19 @ 06:03:21
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Den där elefanten får nog bli ett mål när jag (och om) kommer till Bangkok nästa gång.

Svar: Ja, det är ett trevligt och intressant ställe som du absolut bör besöka NÄR du kommer. ;)
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0