Kambodjas landsbygd

Att åka bil på landet tycker jag alltid är trevligt.
En färd i ett okänt landskap och att få se vyer man inte sett tidigare har sin tjusning.
Thailand och Kambodja är ganska lika från bilrutan.
 
I Kambodja odlas förstås ris och vi såg mängder med risfält på bilresan mellan Phnom Penh och Kratie.
 
 
 
Kor och vattenbufflar används fortfarande i stor utsträckning vid skördetid även om moderna dragare med motorer börjar komma.
Vi fick lära oss att kor är mer arbetsvilliga än vattenbufflar, som helst äter och badar.
I Kambodja kallas man "vattenbuffel" när man är lat.
 
Transporterna på vägarna är alltid intressanta här i Asien. Här kommer ett lass nyskördade mangon.
 
Ett flyttlass, det är dyrt att åka flera gånger.
 
Det kan aldrig bli för fullt.
 
Typiskt boende på landet i Kambodja.
Om man har råd bygger man husen på pålar eftersom översvämningar är vanliga. Vid torra perioder nyttjas ytan under huset som förråd eller som skuggig viloplats för husdjur/boskap.
Man lever väldigt nära sina djur, höns springer runt fötterna överallt.
 
Eftersom vi reste med två unga män (alltid hungriga) blev det några ätstopp längs vägen.
 
Att äta lotusfrön var nytt för oss. De äts som snacks men kan även användas i medicinskt syfte, sägs vara bra för hjärta och njurar. Rätt goda faktiskt, nästan lite beroendeframkallande, var svårt att sluta äta när du väl smakat.
 
Ja, det var lite från bilresan. Mötet med Srey Neath får vänta till nästa inlägg.
 
Nu ska vi spela golf med Magnus och Karin innan vi ska inmundiga adventsfika nummer tre.
 
 
 
 
 
Marina
2015-12-13 @ 09:32:28
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Lotusarna har jag aldrig testat, kanske är dags för det!

Svar: Väl värt att smaka, nyttiga också. Lätta att plocka fram ur kapseln. Man kan visst även torka eller rosta dem.
Anette

Ditte
2015-12-14 @ 23:11:47
URL: http://akker.blogg.se

Tack för att jag fick möklighet att minnas vår Kanbodjaresa igen. Jättefina bilder och jag kände igen en hel del, utan att har varit just där ni var, förutom Phnom Penh. Kambodja ligger mig så varmt om hjärtat sedan jag och min dåvarande man 1980 arbetade i flyktingläger i Thailand, just vid gränsen till Kambodja och flyktingar därav mänga barn lämlästade kom in i lägret. Vietnam hade då ockuperat Kambodja efter Pol Pot och landet var så trasigt.
Blir tårögd bara jag tänker på detta.
Och jag skulle gärn ata en tur tillbaka till Kambodja, var ju dä rför några år sedan men vill ha mer tid.

Svar: Usch ja, det landet har haft det så tungt. En taxiförare som vi pratade med berättade att han alltid börjar gråta när han ser gamla bilder och filmer från förr. Han tänker på hur allt kunde varit annorlunda. Landet var framåt och ganska välmående innan Pol Pot. Bedrövligt sorgligt
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0