Två gånger om dagen

 
 
Snart har jag hört den HÄR sången fler gånger än jag hört "Du gamla, du fria".
Då har jag ändå bott i Sverige i drygt femtio år och här, i bara drygt ett.
Den heter Phleng Chat och det är Thailands nationalsång. Alla thailändare kan texten.
Den spelas två gånger varje dag, kl 08.00 och kl 18.00. Man hör den på radio och tv, på vissa offentliga platser, tex parkerna, och på BTS-tågen. Skolbarnen sjunger den varje morgon och på bio spelas den före varje filmvisning.
När den spelas ska man stå upp, stilla och visa sin respekt för nationen, det är tydligen lagstadgat.
 
I parkerna står alla verkligen stilla under sången, alla motionärer stannar upp oberoende vilken nationalitet man tillhör.
 
Visste ni förresten att vår gamla anrika (skrevs år 1844) "Du gamla, du fria" inte är formellt antagen som vår nationalsång. Den har bara på grund av tradition erhållit sin status (om det nu spelar någon roll).
Undrar hur många av oss svenskar som kan hela texten.
 
Apropå Sverige och Thailand, har ni sett en "Dalaelefant" förut?
 
 
Marina
2015-09-01 @ 05:27:07
URL: http://www.marinasbay.blogspot.com

Kul - och något originellt - med en "dalaelefant"! (Ja, jag kan texten till "Du gamla du fria")

Svar: Bra, jag kan den faktiskt också 😉
Anette

Mille
2015-09-01 @ 10:21:54

Hade jag sett dalaelefanten hade jag köpt en på direkten. Går nog inte att köpa i Nusnäs. Kramar.

Svar: Ska se om jag kan hitta en som är till salu 😙
Anette

Ditte
2015-09-02 @ 23:01:32
URL: http://akker.blogg.se

Nationalsången hat jag ofta hört och så även på bio när en föreställning är slut. Men "dalaelefanten" är helt ny för mig. Och visst är den fin!

Svar: Har bara sett ett exemplar, på hotell Rembrandt. Fin är den.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0