Dödens järnväg

Efter en två timmar lång bilresa i nordvästlig riktning från Bangkok kommer man till Kanchanaburi.
Staden är omgiven av vackra kalkstenskullar och sockerplantager.
 
Mest känd är staden för "bron över floden Kwai".
Bron är en del av järnvägen som byggdes 1942-1943 av allierade och asiatiska slavarbetare. Japanerna behandlade dessa fångar oerhört grymt och 100 000 asiatiska och 12 000 allierade fångar fick sätta livet till under järnvägsbygget.
 
Här har Richard precis blivit intervjuad av ett gäng glada 10-åringar. 
 
Efter att ha vandrat fram och tillbaka på bron tog vi tillsammans med Khun Korn (vår driver) en båttur på floden.
 
Målet var Wat Tham Khao Pun. 
Här kunde vi se hur järnvägen renoveras, alla gamla ruttna slipers av trä byts till nya av cement.
 
Vacker utsikt över floden.
 
Vi gick på en tur i djupa grottor.
I grottsystemet fanns många Buddhastatyer.
 
Vår lilla pigga guide.
 
 
Innan vi for hem besökte vi ett krigsmuseum och denna begravningsplats.
Här finns gravar med kvarlevor av mer än 7 000 fångar. 
En riktigt dyster plats.
Unga män, de flesta mellan 20 och 30 år, som dog av kolera, malaria, svält och tortyr.
 
Delar av järnvägen används än idag.
 
Tyvärr orkade vi inte, på grund av värmen, åka till nationalparken som ligger i närheten. Där ska finnas fantastiska vattenfall.
Temperaturen steg i går över 40-strecket.
Den varma perioden är här.
 
 
 
Mille
2015-04-05 @ 15:22:25

Så fina bilder, du är en duktig fotograf. Vilka upplevelser ni får vara med om och även vivi. Så trevligt beskrivet. Tror nästan man är där.

Svar: Tack, Mille. Tanken är ju att ni ska hänga med på våra äventyr. Bra om jag lyckas med det. Kram
Anette

Robex Lundgren
2015-04-06 @ 14:32:39
URL: http://ghgumman.blogg.se/

varför heter den dödens järnväg?

Svar: Den kallas så eftersom mängder av krigsfångar dog när de byggde järnvägen.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0