Sightseeing i storstäder

Har ni åkt runt med "hop on hop off-buss" någon gång?
De finns i de flesta storstäder runt om i världen (dock inte i Bangkok, här finns bara hop on hop off- båtar)
Om ni inte testat detta, ett enkelt och bekvämt sätt se sig omkring, kan jag rekommendera att ni provar.
 
Jag tycker att det är en fantastisk idé, speciellt för mig som saknar lokalsinne och far runt en hel del på egen hand.
Man körs runt i stan och en guide talar om var man är och informerar om de olika stoppen.
Man väljer själv när och var man vill hoppa av och vad man vill titta närmare på. 
När man sett vad man vill, hoppar man på nästa buss och åker vidare till ett nytt intressant mål.
 
Senast jag såg en stad på detta vis var tidigare i höstas när vi besökte Seoul.
Stan sett från hotellet.
 
Itaewon, en trevlig gata full med restauranger och barer.
 
Seoul är en modern och välmående stad, men man blir ofta påmind om hur bedrövligt det har varit och hur mycket krig Korea varit med om.
 
Så här kunde en soldat se ut förr, numera är det bara vakter utanför templen som har så fina uniformer.
 
Korean War Memorial.
Detta monument som visar både militärer och civila gör att man får ett uns av inblick i hur hemskt det är med krig. Ett besök på muséumet gav mig en förståelse som jag tidigare inte haft.
 
Lite mer om det och bilder från vårt korta besök i Nordkorea kommer senare.
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0