Världens största ö-rike

Vi är nu i Jakarta på Java (världens folkrikaste ö) i Indonesien.
Det finns mer än 15 000 öar i Indonesien och här bor över 238 miljoner människor.
Vi kom hit i lördags eftermiddag och stannar en vecka.
 
Ännu en skyline i nattmörker, fotad från hotellrummet.
 
I går morse väcktes vi med buller och bång.
Söndagar (06.00-12.00 a.m.) är bilfria i Jakarta och då går stor del av befolkningen ut på gatorna sjungandes, livliga och högljudda. I går hyllades dessutom popkulturen vilket gjorde det hela extra livat.
Strax innan kl 06 var gatan nedanför hotellet full av folk.
 
Morgonpigga indonesier.
 
Lite sightseeing fick det bli när vi ändå var vakna.
Vi åkte till den gamla delen av Jakarta, den del som byggdes under tiden då Indonesien var en holländsk koloni.
Vid Fatahillah Square ligger ett fantastiskt cafe i kolonialsk stil från 1800-talet.
 
Batavia Cafe.
Här tog vi en förmiddagsfika till tonerna av Glenn Miller.
Vi får göra ytterligare ett besök där, för på eftermiddagar och kvällar spelas det livemusik.
Det blir nog bra att inta middag här en kväll.
 
Efter fikat tog vi en tur i hamnen.
Båtarna var rätt skraltiga.
 
En sjöman vinkade åt mig och menade att jag fick komma ombord och fotografera men jag tyckte inte om landgången så det blev inget med det.
 
När Richard och jag gick på torget i "gamla stan" blev vi stoppade, intervjuade och fotograferade ett antal gånger. Richard för att han är så lång och stor, jag för att jag är vithårig (antar jag).
Det fnissades och pekades på oss från olila håll.
 
Jag undrar hur min väninna Ewa får det när hon kommer.
Hon är både lång och riktigt ljushårig.
Om hon tar på sig sin hatt och solbrillor kommer alla att tro att hon är en filmstjärna.
Kanske ska be henne ta med ett autografblock.
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0