Saigon

För min del blev det mest vila under visiten men naturligtvis passade jag på att se lite av staden också.
 
Denna byggnad låg framför vårt hotell. Den heter numera People´s Committee, tidigare var det ett hotell (Hotel de Ville).
I dag är det ett av Ho Chi Minhs landmärke. 
Det var mycket byggen på gång runt vårt hotell. Staden ska få tunnelbana och det blir nog bra, när det blir färdigt.
 
Central Post office, designat och konstruerat av Gustave Eiffel. 
Vacker design.
 
Telefonhytter.
 
Postkontoret funkar än i dag.
 
Notre Dame Cathedral.
Någon berättade att allt material fraktats från Frankrike.
Ni förstår kanske att Vietnam under många år var en fransk koloni.
 
Vackra fönster i kyrkan.
 
Insidan.
 
Opera House, även det ett minne från den franska kolonialtiden.
 
Kanske inte så mycket vietnamesiskt i staden, förutom alla människor förstås.
Staden är inte helt olik Bangkok, den känns vänlig och charmig.
 
Gatubilderna är ganska lika.
 
Skillnad finns i trafiken, den är än värre här i Saigon och jag har aldrig sett så många motorcyklar tidigare, i hela mitt liv.
Motorcyklisterna kommer som i stimm. Det lär finnas mer än 5 500 000 motorcyklar i stan.
Det känns som jag sett dem alla. Puh!
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0