Batik och kultur

Här i Indonesien är det batikskjortor som gäller.
Vid första mötet med dem tycker man ofta att de är gräsliga, men ju fler man ser desto mindre fula blir de, konstigt nog.
Skjortorna kan användas vid olika tillfällen och kan ersätta kostym.
 
Eftersom Richard och hans kollegor skulle närvara vid en lite finare middag behövde han en långärmad skjorta.
 
Men....hans armar är alldeles för långa.
Inte en skjorta passade och kanske var det lika bra.
 
När männen jobbar passar Ewa och jag på att se oss omkring och lära oss lite om Indonesien.
Innan vi gav oss i väg på onsdagens tur fick vi var sin present för att klara solen och värmen.
Hotellpersonalen visste ju inte att vi är vana vid värme.
 
Vi har bl.a besökt Istiqlal Moské.
Sydostasiens största moské.
 
Inte så vacker på utsidan men lite bättre på insidan.
Stor var den sannerligen.
 
Här studeras Koranen.
Nästan 90 % av befolkningen här i landet är muslimer.
 
Ewa och jag i moskén.
 
Vi har kollat in Jakartas "landmärke" The National Monument.
Inte särskilt spektakulär men dess topp är i alla fall täckt med äkta guld.
  
Taman Mini Indonesia är en park i Jakarta som visar hela Indonesien.
Där fick vi se arkitektur och höra om de olika regionernas kultur. Landet har 33 regioner, alla med sitt eget språk.
 
Här ser ni Ewa och mig med vår mycket trevliga guide, Neti.
 
Denne man höll på att skrämma livet ur mig när han dök upp i en souvenirbutik.
När rädslan lagt sig tyckte jag mest synd om honom.
Han kommer från Papua och har nog inte haft det så lätt.
 
Vi har lärt oss väldigt mycket om Indonesien bl.a vilken inställning de har till lagar.
"De är till för att brytas".
 
 
Susanna Maria J
2014-11-07 @ 08:52:34
URL: http://oslofru.com/

Hihi cool skjorta :D

Svar: Nja, vet inte det jag. ;) De finns i alla färger och mönster, man blir alldeles yr i huvudet i affären.
Anette




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Lady i Bangkok

En lättsam blogg om mig och mina upplevelser långt hemifrån.

RSS 2.0